آموزش متلب
spatial filtering روش های فیلترینگ مکانی در نرم افزار متلب 3 (10)
23 دی 1401
پارکینگ مدرن
تحول صنعت پارکینگ با فناوری اتوماسیون پارکینگ (4)
20 بهمن 1401
Show all

جریمه رانندگی با کمک دوربین پلاک خوان (5)

پارکینگ مدرن

جریمه رانندگی با کمک دوربین پلاک خوان

در این مقاله میخوانیم :

1- آشنایی با جریمه رانندگی با دوربین پلاک خوان 

2- نحوه تشخیص پلاک خودرو

3- انواع دوربین های مورد استفاده در نرم افزار پلاک خوان خودرو

4- محل نصب صحیح دوربین پلاک خوان 

5- چالش های دوربین ها در تشخیص پلاک

 

اگر تا به حال از طریق پست برگه جریمه سرعت غیرمجاز یا توقف غیر مجاز دریافت کرده باشید، احتمالا با فناوری دوربین پلاک خوان آشنا باشید. در حالی که ممکن است فکر کنید این دوربین ها آزار دهنده هستند باید گفت این دوربین ها فواید بسیاری دارند و فناوری نوینی را در عرصه پارکینگ و جاده ها به ارمغان آورده اند.

نرم افزار پلاک خوان خودرو با دوربین های پر سرعت ترکیب می شود تا داده هایی را جمع آوری کند که می تواند با یک پایگاه داده بزرگ از اطلاعات قابل مقایسه باشد.

فناوری دوربین پلاک خوان که به آن ALPR نیز گفته می شود، برای خواندن پلاک ها در هنگام حرکت سریع، تار یا در شرایط آب و هوایی نامساعد طراحی شده است. به طور معمول، سیستم پلاک خوان توسط مجریان قانون برای یافتن وسایل نقلیه درگیر در فعالیت های مجرمانه یا اعمال دیگر استفاده می شود. سپس می تواند این اطلاعات را با سایر نهادهای عمومی به اشتراک بگذارد تا مردم را ایمن نگه دارند. هر چند این دوربین کاربردهای مختلف دیگری نیز دارد.

دوربین های پلاک خوان را در محوطه های پارکینگ نیز می توان یافت که برای ورود و خروج خودروها و کاربرد برنامه نرم افزار پارکینگ کمک می کنند.

فناوری دوربین های پلاک خوان نه تنها در اجرای قانون مفید است، می تواند توسط مشاغل خصوصی نیز استفاده شود. برای مثال:

محوطه های پارکینگ می توانند از آن ها برای نظارت بر پرداخت ها، مدت اقامت و ورود و خروج خودروها استفاده نمایند. دوربین پلاک خوان یکی از اصلی ترین قسمت های اتوماسیون پارکینگ به شمار می رود.

از دیگر استفاده های این دوربین می توان به سایت های ساختمانی اشاره کرد که در آن ها برای مسائل امنیتی مورد استفاده قرار می گیرند. مالکان خانه ها هم می توانند از فناوری دوربین های ALPR برای امنیت استفاده نمایند. یا کسب و کارهای مختلف مانند محوطه های پمپ بنزین نیز به تازگی به این نوع دوربین ها و فناوری آن ها علاقه نشان داده اند.

با پیشرفت های مدرن، نرم افزار کنترل تردد پلاک خوان را می توان با دوربین ها ALPR ادغام کرد تا بتواند کاربردهای موثرتری از خود نشان دهد.

آیا استفاده از دوربین پلاک خوان در محل های شخصی قانونی است؟

برای شروع ممکن است تعجب کنید که استفاده از دوربین های ALPR در یک محیط خصوصی چقدر قانونی است؟ این فن آوری که بیشتر توسط مجریان قانون مورد استفاده قرار می گیرد، امروزه در دسترس نهادهای خصوصی نیز قرار می گیرد.

مسئله قانونی بودن در مورد این فناوری به قسمت حریم خصوصی اشاره دارد. بسته به اینکه این دوربین قرار است کجا قرار بگیرد، پاسخ به این سوال متفاوت می شود.

به بیان ساده، وقتی در مکان های عمومی کسی رانندگی می کند، پلاک خودرو جزو اطلاعات عمومی محسوب می گردد.

جریمه رانندگی با دوربین پلاک خوان

دوربین ها ALPR چطور پلاک خودرو را تشخیص می دهند؟

تشخیص پلاک خودرو نوعی فناوری است که تشخیص، خواندن و ذخیره تصویر پلاک خودرو را ممکن می سازد. چنین فناوری کابردهای متعددی دارد. از جمله کنترل ترافیک و یا حتی دریافت عوارضی در بزرگراه ها و شاید هم امنیت در بخش خصوصی مانند بیمارستان ها و موزه ها که می تواند مانع جرم گردد.

جریمه رانندگی با دوربین پلاک خوان و نحوه استفاده از دوربین پلاک خوان :

نحوه تشخیص پلاک خودرو

تشخیص پلاک خودرو یا فیلمبرداری از پلاک خودرو از طریق یک دوربین پیشرفته کار می کند. ویدئو برای بازبینی ذخیره می شود. یا با استفاده از نرم افزار تشخیص کاراکتر نوری تجزیه و تحلیل می گردد و سپس به پایگاه داده ای که سایر شماره پلاک ها در آن ذخیره دشه اند ارجاع داه می شود. چنین سیستمی کارایی روش ثبت دستی پلاک خودرو را تا حد زیادی بهبود بخشیده است.

نقش دوربین پلاک خوان در تشخیص پلاک خودرو

دوربین ها امروزه نقش مهمی در فرآیند تشخیص پلاک دارند. اساسا فعالیت نرم افزار کنترل تردد خودرو یا نرم افزار کنترل تردد پلاک خوان به تصاویری بستگی دارد که دوربین ها می گیرند. اگر دوربین قادر به گرفتن یک تصویر با کیفیت نباشد، کل سیستم اساسا بی فایده است. به این ترتیب بدون شک دوربین مهم ترین جزء هر سیستم پلاک خوان است.

انواع دوربین های مورد استفاده در نرم افزار پلاک خوان خودرو

بسته به کاربرد، سیستم پلاک خوان ممکن است از انواع مختلفی از دوربین ها، مانند دوربین مادون قرمز، دوربین های مداربسته و دوربین های اجرای قوانین جاده ای استفاده نماید.

با این حال اکثر نرم افزارهای کنترل تردد خودرو مجهز به دوربین های تخصصی هستند که وظیفه خاص آن ها را برآورده می کند.

با توجه به اینکه تکنیک های نرم افزاری توانایی پشتیبانی از هر دوربین نظارتی مبتنی بر IP را توسعه داده اند، در نتیجه قابلیت استفاده از  دوربین پلاک خوان در برنامه های محیطی امنیتی به سرعت در حال افزایش می باشد.

محل نصب صحیح دوربین پلاک خوان

دوربین ها معمولا به ستون ها یا پایه ها در تقاطع ها نصب می شوند. این کار به آن ها اجازه می دهد تا به راحتی با شبکه کنترل ترافیک ارتباط برقرار کنند. با این حال، با تکامل فناوری، روش های مختلف و امکان نصب دوربین ها در محل های مختلف نیز در حال گسترش است.

دوربین پلاک خوان برای وصل شدن به شبکه از اینترنت استفاده می کند که معمولا از این جهت در یک جا قرار می گیرد، اما با پیشرفت فناوری امروزه دوربین های پلاک خوان بر روی وسایل نقلیه پلیس هم می توانند نصب شوند و برای ارسال تصاویر به شبکه اینترنت همراه متصل گردند. از این روش می توان برای گرفتن تصاویر پلاک ها در حین حرکت استفاده کرد.

چالش های دوربین ها در تشخیص پلاک

چالش های دوربین ها در تشخیص پلاک

جریمه رانندگی با دوربین پلاک خوان چالش های متعددی در رابطه با دوربین ها می تواند ظاهر می شود. برخی از گزینه هایی که دوربین پلاک خوان با آن روبرو است، ثبت تصاویر با کیفیت می باشد که به دلایل زیر اتفاق می افتد:

·        سرعت وسایل نقلیه

از آنجایی که تشخیص پلاک خودرو اغلب در وسایل نقلیه در حال حرکت اتفاق می افتد، ممکن است تصاویر تار ایجاد شود. در برخی موارد برای خواندن بیش از حد تار هستند که کارایی نرم افزار پلاک خوان پاسخگو نیست.

برای اینکه دوربین بتواند تصویر واضحی را ثبت کند. سرعت خودروی مقابل باید به اندازه ای کم باشد تا دوربین بتواند روی پلاک خودرو فوکس کند. حداکثر سرعت یک وسیله نقلیه که دوربین بتواند با موفقیت یک تصویر را ثبت کند تا حد زیادی به نور، کیفیت دوربین و فاصله دوربین از وسیله نقلیه بستگی دارد.

·        نور ضعیف

چالش اساسی دیگری که دوربین پلاک خوان با آن روبرو است، نور ضعیف است که گرفتن یک تصویر با کیفیت را دشوار می کند.

·        موانع

برخی موانع نیز می توانند از چالش های مهم برای دوربین های ALPR به شمار روند. مانند کثیفی، گل چسبیده به پلاک یا زباله یا هر شی که مانع از خواندن پلاک شود.

·        تغییر مسیر

اگر یک وسیله نقلیه در حالی که دوربین در حال اسکن پلاک آن است، تغییر مسیر دهد ممکن است دوربین نتواند به درستی فوکوس کند و عکس مناسب برای بگیرد.

با توجه به موارد بالا باید گفت، فناوری دوربین پلاک خوان روز به روز در حال گسترش است و شما می توانید به نسبت درخواست خود با مشاوران ما جهت تهیه دوربین های مناسب در ارتباط باشید.

 

 

دیدگاه ها بسته شده است