راهکارهای پارکینگهای اداری مسکونی و خصوصی

راهکار سیستم کنترل تردد هوشمند پارکینگ خودرو

پارکینگ های اداری مسکونی و مجموعه های خصوصی غالبا تردد افرادی در آن انجام میگیرد که از مشترکین ،ساکنین  یا پرسنل مجموعه شمرده میشود و حجم اصلی تردد در این پارکینگ ها این دسته افراد است.

راهکار ارائه شده برای این مجموعه ها باید دربردارنده خودرو های متفرقه یا میهمان این مجموعه نیز باشد تا هیچ خودرو خارج سیستم و روال تعیین شده اجازه ورود وخروج نداشته باشد.

طبق تعاریف زیر در ابتدا باید خودرو هایی که غالبا در مجموعه تردد میکنند را شناخت سپس برای هرکدام راهکار متفاوتی را در نظر گرفت:

مشترکین : به دودسته اعتباری و دائمی تقسیم میشوند که این افراد در قبال پرداخت وجه  بصورت  ماه به ماه (یا هر بازه زمانی دلخواه)  با ثبت شماره پلاک در بازه های زمانی تعیین شده توسط مدیر پارکینگ میتوانند در مجموعه تردد داشته باشند.

پرسنل : پرسنل مجموع با ثبت خودرو در بازه زمانی مشخص شده توسط مدیر بدون نیاز به ثبت پرداخت میتوانند تردد کنند.

متفرقه و میهمان : هر فرد یا خودرویی که جزو افراد ذکر شده در بالا نباشد به عنوان متفرقه شناخته شده و  با دریافت کارت یا صدور قبض توسط کاربر میتواند در مجموعه تردد داشته باشد.

روش کار :

برای هر مشترک ثبت شده میتوان تا شش پلاک  ثبت نمود ومیتوان با هرکدام از این شش پلاک تردد داشت .

یکی از قابلیت های راهبند تشخیص پلاک برای مدیران مجموعه های مسکونی ثبت تراکنش های پرداختی مشترکین است که از این امکان در مجتمع های مسکونی میتوان استفاده نمود.

در هنگام ثبت خودرو میتوان اطلاعات مربوط به مشترک نظیر بخش بلوک نام شماره همراه را نیز ثبت نمود.

برای بالا بردن امنیت نرم افزار تشخیص پلاک خودرو میتوان در هنگام ثبت ورود خودرو علاوه بر ذخیره سازی و ثبت تصویر خودرو همچنین با استفاده از دوربین وب کم تصویر راننده را نیز ثبت نمود تا در هنگام خروج کاربر سیستم بتواند به صورت چشمی این تطبیق را علاوه بر تطبیق پلاک انجام دهد.

راهکار  برای تردد خودرو ها در مجموعه های مسکونی یا خصوصی  :

1 - پلاکخوان : در هنگام ثبت مشترک میتوان تا شش پلاک را برای هر مشترک در نظر گرفت اما میتوان تعیین کرد که در لحظه فقط یک خودرو مشترک بتواند از پارکینگ استفاده کند.در هنگام ورود خودرو با مشاهده پلاک در صورت داشتن مجوز تردد ( پرداخت شارژ،فعال بودن مشترک،...) با فرمان نرم افزار راهبند پلاک خوان خودرو یا درب باز شده و مجدد با عبور ازآن توسط سنسور ها نصب شده راهبند یا درب مجددا بسته شود. برای پویا تر شدن تردد  میتوان از تابلو های انلاین برا مشخص شدن پلاک خودرو یا اعتبار در هنگام ورود نیز استفاده نمود. در هنگام تردد خودرو های متفرقه با باز شدن راهبند توسط کاربر علاوه بر ثبت شدن پلاک خودرو تصویر آن نیز برای بالاتر رفتن امنیت ثبت میگردد.

2 - کارت مغناطیسی(RFID): برای هر مشترک یا واحد میتوان یک کارت آر اف آی دی در اختیار مشترکین قرار گیرد تا در هنگام ورود در صورت داشتن مجوز با ثبت کارت اشتراک روی دستگاه ریدر توسط راننده  راهبند باز شده و پس از تردد توسط فرمان سنسور ها مجددا راهبند بسته شود .

3 - آنتن برد بلند : هرچند این روش به دلیل کندی سرعت تردد و هزینه بر بودن توصیه نمیشود اما همچنان میتواند یکی از راهکار ها برای تردد در مجموعه های مسکونی باشد.

با ثبت مشترک و تعیین یک تگ RFID که روی شیشه خودر نصب میگردد . با قرار گرفتن خودرو  و این تگ در معرض دید آنتن برد بلند راهبند باز شده و سپس با فرمان سنسور ها راهبند بسته میشود.

راهکار برای تردد خودرو پرسنل در ادارات:

1 - این گزینه مانند تردد خودرو مشترکین در مجتمع های مسکونی است با این تفاوت که دیگر نیازی به تراکنش مالی نخواهد بود و فقط در بازه زمانی تعرفی شده خودرو پرسنل میتواند تردد  داشته باشد.

برای امنیت بالا تر میتوان از کارت RFID نیز استفاده نمود. در این روش خودرو یی میتواند در محیط وارد شود که هم پلاک آن دارای مجوز عبور باشد و هم کارت اشتراک RFID را ثبت کند این راهکار موجب میشود تا خودرو زمانی وارد شود که نه تنها پلاک  آن ثبت و مجوز داشته باشد بلکه راننده نیز از تردد خودرو مطلع باشد و حتما کارت RFID را به مامور درب ارائه دهد. برای تردد میهمانان یا مراجعان میتوان تعدادی کارت به این عنوان در نرم افزار در نظر گرفت تا برای تردد خودرو میممان یا مراجع کاربر با ثبت کارت تصویر و پلاک خودرو را ثبت نموده و مجددا در خروج آن کارت را از خودرو تحویل گیرد.

2 - راهکار با آنتن : همانند مورد ذکر شده در راهکار های مجتمع مسکونی این راهکار را هم میتوان در ادارت پیاده سازی کرد.