نرم افزار پلاک خوان آنلاین خودرو


شرح و بررسی نرم افزار پلاک خوان خودرو

امروزه کنترل خودکار تردد خودروها و استفاده از نرم افزار تشخیص پلاک خوان خودرو در جاده های شهری ، بین شهری و روستایی به یک روند معمول برای بسیاری از سازمانها و ارگانها بدل شده است، از اینرو بکارگیری از سیستمهای هوشمند تشخیص پلاک آنلاین یک ابزار مهم در این زمینه خواهد بود. در ادامه کاربرد سیستمهای نرم افزاری پلاک خوان و روشهای اجرای این سیستمها را بررسی خواهیم کرد.

نرم افزار پلاک خوان آنلاین هوشمند خودرو چیست؟

سیستم تشخیص پلاک آنلاین هوشمند خودرو جهت ثبت و شناسایی پلاکهای خودرو در مسیرها و جاده ها مورد استفاده قرار میگیرد که با ثبت عکس و شماره پلاک خودرو اجازه بررسی و مدیریت سازمانهای مرتبط با امر نظارتی را فراهم می آورد.

برای پیاده سازی سیستم تشخیص پلاک خوان به تجهیزات زیر احتیاج خواهیم داشت:

1- دوربین پلاک خوان جاده ای پیشرفته

2- سرور یا سیستم کامپیوتر

3- شبکه داخلی ، شهری استاندارد متناسب با پهنای باند مورد نیاز

در ادامه همین مطلب به شرح جزئیات تجهیزات سخت افزاری پلاک خوان میپردازیم.

ویژگیهای دوربین پلاک خوان جاده ای

اکنون راننده در صورت صلاحدید تصمیم به ورود گرفته و با فشار کلید سبز فرمان چاپ

فاکتورهای مهم در انتخاب مناسب دوربین پلاک خوان جاده ای :

پرتوکل RTSP داشته باشد : این استاندارد جهت دریافت تصویر از دوربین و انتقال آن به ماژول تصویر دوربین پلاک خوان و نهایتا شناسایی و تفسیر پلاک از تصویر ورودی ضروری میباشد.

دارای WDR سخت افزاری باشد: این قابلیت باعث حذف نور مستقیم از دوربین برای واضح شدن پلاک خصوصا در تاریکی بسیار با اهمیت است، اغلب دوربینهای موجود در بازار دارای قابلیت WDR نرم افزاری یا DWDR هستند که مناسب این نوع پلاکخوانها نمیباشد.

لنز Varifocal یا متغیر: فاصلی کانونی دوربین بزرگنمایی تصویر ورودی را نشان میدهد که هرچه فاصله کانونی دوربین بیشتر باشد از فاصله دورتری میتوان پلاک خودرو را شناسایی نمود. هر چه زاویه پلاک با دوربین کمتر باشد دقت پلاک خوانی بالاتر میرود بنابراین با بیشتر کردن فاصله نصب دوربین میتوان زاویه را کاهش داد، از این رو دوربینی با فاصله کانونی 25 تا 35 میلیمتر که برای تنظیم شناسایی پلاک از فاصله 20 تا 40 متری میباشد مناسب است.

سرعت شاتر: سوژه متحرک در تصاویر ثبت شده با سرعت شاتر پایین تار میشوند، بالا بودن سرعت شاتر دوربین باعث میشود تا سرعت ثبت عکس سریعتر انجام شود و لذا تصاویر شفافتر برای تشخیص پلاک خودرو خواهیم داشت. سرعت شاتر دوربین برای اینکار با توجه به حداقل سرعت مورد نظر خودرو برای شناسایی باشد بنابراین سرعت شاتر دوربین باید بیش از 1/6000S باشد.

کیفیت لنز: کیفیت لازم برای شناسایی پلاک در دوربین پلاک خوان بین ۱ تا ۲ مگا پیکسل میباشد دوربین ۱ مگا پیکسلی تصویری معادل (۱۲۸۰×۷۲۰ پیکسل) و دوربین ۲ مگا پیکسلی تصویری معادل (۱۹۲۰×۱۰۸۰) خواهد داشت، هر چه پیکسلهای تصویر (کیفیت لنز) بالاتر باشد لذا زمان بیشتر و در نتیجه سی پی یو قویتر جهت شناسایی و تشخیص پلاک خودرو نیاز است.حداکثر کیفیت لنز در این نوع دوربینها 2 مگا پیکسل باشد باشد.

الگوریتم فشرده سازی تصویر دوربین: هر چه تکنولوژی فشرده سازی تصویر بالاتر باشد سرعت پردازش و تشخیص پلاک خودرو از دوربین پلاک خوان ip بیشتر خواهد شد در حال حاضر جدیدترین الگوریتم فشرده سازی تصویر H265 و +H265 میباشند.

دوربین تحت شبکه: جهت دریافت تصاویر توسط ماژول نرم افزاری تصویر در دوربین پلاک خوان حتما باید از دوربین تحت شبکه (دوربین ip ) استفاده نمود.

تعداد فریم : فیلم از تصاویر بهم پیوسته پشت سرهم از یک رویداد میباشد که به هر تصویر بهم پیوسته فریم میگویند. تعداد فریم تصویر چشم انسان 25 فریم در ثانیه است و این تعداد فریم نیز در دوربینها تنظیم میشود. هر چه تعداد فریم بیشتر باشد شانس صاف بودن تصویر در شناسایی پلاک بالاتر میرود اما معیار مهمی در شناسایی پلاک محسوب نمیشود چرا که سیستم توانایی شناسایی تمام مثلا هر 60 فریم دوربین برای پیدا کردن پلاک را ندارد؛ از اینرو یک دوربین 25 یا 30 فریم برای پلاک خوانی جاده ای کفایت میکند

سرور یا سیستم مورد نیاز

سناریو ورود خودرو به پارکینگ در نرم افزار مدیریت پارکینگ تشخیص پلاک خودرو : ورود خودروهای متفرقه: با

سرور یا سیستم مورد نیاز پلاک خوان جاده ای و شهری :

سی پی یو : اولین فاکتور مهم در انتخاب یک سیستم مناسب برای انتخاب سیستم مناسب نرم افزار پلاک خوان جاده ای انتخاب سی پی یو میباشد؛ در سیستم پلاک خوان جاده ای با توجه به تعداد دوربینها و کیفیت تصویر آنها که میبایست در یک کامپیوتر عملیات تشخیص پلاک را انجام دهند cpu انتخاب میشود. بعنوان مثال یک سیستم با سی پی یو i3 نسل پنجم میتواند حداکثر 2 دوربین با کیفیت 2 مگا پیکسل یا 3 دوربین با کیفیت 1 مگا پیکسل را پردازش کند که اگر نیاز به تعداد دوربینهای بیشتری روی یک سیستم دارید قطعا به سیستمی با سی پی یو بالاتری نیاز دارید.

هارد : حجم و سرعت هاردی که برای نرم افزارتشخیص پلاک جاده ای انتخاب میشود نیز بستگی به تعداد دوربینها و حجم تردد خواهد داشت. عملیات ذخیره سازی تصویر به سرعت هارد بستگی دارد ؛ مثلا اگر تعداد پلاکهای شناسایی شده در یک ثانیه بیش از 3 پلاک در یک دوربین باشد و از 3 دوربین در یک سیستم استفاده میکنید در 1 ثانیه باید 9 تصویر با حجم 40 تا 100 کیلوبایت را ذخیره کنید در این حالت قطعا یک هارد SSD یا NVME احتیاج دارید . فضای ذخیره سازی هارد نیز بستگی به انتخاب حجم تصاویر و تعداد آنها خواهد داشت برای مثال برای ذخیره سازی استفاده 1 دوربین1برای تصاویر 20.000 خودرو در روز برای یکسال به فضایی معادل 500 گیگا بایت احتیاج دارید.

شبکه مورد نیاز

شبکه مورد نیاز سیستم شناسایی پلاک :

با توجه به اینکه دوربینهای پلاک خوان بر اساس تکنولوژی آی پی کار میکند شما برای انتقال تصاویر دوربینها به راه اندازی یک شبکه احتیاج خواهید داشت لذا برای محاسبه پهنای باند مناسب شبکه باید آیتمهای زیر را در نظر بگیرید:

حجم تصاویر ویدویی : هر چه تکنولوژی الگوریتم دوربین شما پیشرفته تر باشد انتقال تصاویر ویدیویی با فشرده سازی بیشتر و در نتیجه حجم کمتری ارسال میشود ، در دوربینهای با تکنولوژی  H265 فشرده سازی تصاویر تقریبا دو برابر H264 میباشد.

انتقال تصاویر خودرو های شناسایی شده : سیستم پس از تشخیص پلاک خودرو فایل تصویر را به سرور شما منتقل میکند بنابراین برای راه اندازی شبکه حجم تصاویر انتقالی تاثیر گذار است.

داده های متنی پلاک : علاوه بر ذخیره سازی تصویر خودرو و پلاک حجم انتقالی داده های تفسیر شده و ارتباط نرم افزار پلاک خوان با سرور را در انتخاب شبکه مورد نیاز خود در نظر بگیرید.

نرم افزار پلاک خوان چگونه کار میکند؟

نرم افزار تشخیص پلاک آنلاین خودرو چگونه کار میکند ؟

تصاویر ویدیویی از طریق ماژول نرم افزاری تصویر دوربین با پورتکل RTSP ( پرتوکل جریان بلادرنگ )از طریق شبکه به سیستم منتقل میشود ، هسته سیستم نرم افزار پلاک خوان جاده ای خودرو بر اساس درصد تغییرات تصویر ( Movie Motion ) شروع بکار می کند با تنظیم درصد تغییرات تصویر در نرم افزار تشخیص پلاک خودرو بمحض رسیدن درصد تغییرات این تصویر به آستانه تعیین شده تفسیر پلاک آغاز میشود و پلاک پس از شناسایی شدن در بانک اطلاعاتی ذخیره میشود، تصویر کنونی دوربین بهمراه تصویر پلاک نیز در سرور ذخیره میشود.

نرم افزار میتواند در هر ثانیه ده پلاک را شناسایی کند اما تشخیص صحیح پلاک نیز اهمیت دارد از این رو برای کم کردن خطای پلاک خوانی سیستم برای اینکه پلاک درست شناسایی شود باید حداقل در دو تفسیر ممتد یک پلاک را گزارش کند تا پلاک قرائت شده به اشتباه از تصاویر مشابه پلاک تفسیر نشده باشد.

با توجه به جانمایی دوربین ، سرور ، سرعت خودرو ها ، مشخصات دوربین درصد شناسایی پلاک در پلاک خوان جاده ای بین 80 تا 96 درصد میباشد.

امکانات نرم افزار

امکانات نرم افزار پلاک خوان آنلاین خودرو :

تعیین دامنه دسترسی به کاربران

تعریف نا محدود کاربران

ثبت تردد خودروها بدون توقف با سرعت های متفاوت

✓ پخش زنده تصاویر دوربین های پلاک خوان در نرم افزار تشخیص پلاک خودرو

✓ نمایش اطلاعات مربوط به پلاک نوع پلاک و محل صدور پلاک

✓ نمایش لیست پلاکهای شناسایی شده بصورت آنلاین

✓ ارتباط به بانک اطلاعاتی متمرکز در سرور شبکه یا محلی

✓ نمایش اطلاعات مربوط به پلاکهای شناسایی شده شامل پلاک، زمان، تصویر خودرو و پلاک ،شماره پلاک خودرو ...

✓ گزارش گیری از اطلاعات در بخشهای مختلف شبکه

✓ امکان تهیه و چاپ انواع گزارشات بهمراه تصاویر خودرو و پلاک

✓ امکان مشاهده ، چاپ ، گزارش گیری از یک پلاک ویژه

✓ امکان تهیه گزارشات قابل حمل با قالبهای مختلف بصورت فایل ورد ، اکسل ، pdf و ...

✓ گزارش زمان و تعداد ورود و خروج کاربران و سیستمهای مورد استفاده کاربر

✓ امکان انتخاب 8 تم  رنگ بندی نرم افزار پلاک خوان آنلاین

✓ امکان انتخاب نوع و اندازه فونت نرم افزار بیش از 40 حالت

✓ تنظیم فشرده سازی تصاویر خودرو ها و پلاک جهت ذخیره سازی کم حجمتر

✓ گزارش کار پارکینگ بر اساس انتخاب کاربران یا دوربینها (درب)

✓ گزارشات امنیتی شامل ورودهای نامعتبر کاربران یا بسته شدن دوربین

✓ گزارش کار سرویس نرم افزار تشخیص پلاک آنلاین خودرو

✓ سرویس خودکار نرم افزار برای باز کردن خودکار نرم افزار در هنگام قطع برق ، شبکه ، دوربین و ...

✓ امکان تنظیم درصد تغییر تصویر برای شناسایی پلاک برای بهینه کردن سیستم پلاک خوان آنلاین

✓ ذخیره سازی تصاویر خودرو در شبکه

✓ برقراری ارتباط همزمان توسط یک کامپیوتر تا 7 دوربین

✓ تنظیم محل نمایش دوربین های پلاک خوان در صفحه بصورت شناور

سفارش نرم افزار

> امکانات نرم افزار تمام هوشمند نیمه هوشمند ساده (کارتی) تعریف تعرفه خودرو در نرم افزار پارکینگ عمومی خودرو ✓ ✓ ✓ ثبت ورود

نحوه سفارش کالا:

    •    بعلت تخصصی بودن کالاها سفارش کالا از طریق آنلاین به هیچ وجه امکان پذیر نمیباشد لذا فروش کالا حتما با مشاوره کارشناسان فروش انجام میگیرد.

    •    ابتدا جهت استعلام قیمت کالا با یکی از نمایندگان و یا دفتر فروش تهران یا مشهد تماس بگیرید.

    •    پس از دریافت پیشفاکتور فروش مبلغ قید شده در فاکتور را به شماره حسابهای مندرج در پیشفاکتور فروش واریز نمایید.

    •    شماره پیگیری واریز وجه و شماره پیشفاکتور را به کارشناسان فروش اعلام نمایید تا پروسه ارسال کالا و تعیین زمان نصب صورت پذیرد.

    •    معمولا 2 الی 3 روز کاری جهت دریافت محصول و تعیین زمان نصب لازم است.

    •    کالا از طریق انتخابی شما (باربری ، تیپاکس ، پست پیشتاز) برای شما ارسال میگردد.

    •    کلیه کالاها دارای 2 تا 5 سال گارانتی شرکت میباشند.

    •    بهمراه کالای ارسالی یک فایل آموزشی نیز ارائه میگردد که درصورت تمایل میتوانید شخصا از این فایل آموزشی استفاده کنید و خودتان کار نصب و راه اندازی و پیکربندی را انجام دهید.


دموی کارکرد نرم افزار پلاک خوان خودرو


حجم فایل ویدیویی : 14 مگا بایت
محل اجرا : مشهد-بزرگراه میثاق و بلوار امامیه
تعداد دوربینها : 2 دوربین بر روی یک سیستم
نوع نرم افزار : نرم افزار پلاک خوان شهری
توضیحات : سرعت خودرو های عبوری بین 50 تا 120 کیلومتر میباشد،تنظیمات مختلف و مشخصات مختلف دوربین و شرایط محیطی بر روی شناسایی پلاکها تاثیر گذار است، انتخاب لنز با فاصله کانونی بالاتر بهترین درصد شناسایی پلاکها را دارد.
تردد روزانه :20.000 الی 30.000 خودرو


سایر محصولات پیشنهادی

نرم افزار کنترل تردد خودرو
قیمت : تماس بگیرید

مشاهده نرم افزار

فروش نرم افزار نمایشگر پلاک خودرو پارکینگ
نرم افزار مانیتورینگ پلاک
قیمت : تماس بگیرید

مشاهده نرم افزار

تابلو روان LED آنلاین تحت شبکه
قیمت : تماس بگیرید

مشاهده کالا

دوربین پلاک خوان خودرو
قیمت : تماس بگیرید

مشاهده کالا