پارکینگ مدرن
اتوماسیون پارکینگ و فضای پارکینگ بهینه (1)
5 فروردین 1402
پارکینگ مدرن
مدیریت و دستگاه صدور قبض پارکینگ (2)
20 فروردین 1402
Show all

روش کار نرم افزار کنترل تردد پلاک خوان خودرو (3)

پارکینگ مدرن

 نرم افزار کنترل تردد پلاک خوان خودرو چگونه کار می کند؟

روش کار نرم افزار کنترل تردد پلاک خوان خودرو

در این مقاله میخوانیم :

1- عملکرد هر نرم افزار پلاک خوان

2- دقت نرم افزار پلاک خوان

3- کابرد نرم افزار پلاک خوان

4- انتخاب نرم افزار مناسب برای پلاک خوانی

شاید برای شما هم سوال باشد: دوربین های پلیس نصب شده در خیابان ها چطور می توانند به سرعت خودرو یا وسیله نقلیه را تشخیص داده و جریمه راهنمایی رانندگی را صادر می نمایند. این دوربین ها متصل به نرم افزار پلاک خوان هستند که وظیفه بررسی سریع پلاک ها را به عهده دارد.

این دوربین ها را شما معمولا در بالای تیرهای چراغ برق، چراغ های راهممایی و رانندگی، بزرگراه ها، جاده ها یا در ورودی پارکینگ ها می بینید.

این سیستم تمام شماره پلاک ها را همراه با مکان، تاریخ و زمان ضبط می کند. اطلاعات که شامل عکس خودرو و گاهی اوقات راننده و سرنشینان نیز می شود، در سرور مرکزی آپلود و ذخیره می شود.

نرم افزار پلاک خوان خودرو ممکن است به نظر بسیاری سیستم پیچیده باشد اما به طور واضح این نرم افزار یک پردازش گر تصویر است که قادر به تشخیص پلاک خودرو و تبدیل آن به داده های دیجیتال است.

پلیس معمولا از اطلاعات ضبط شده توسط این نرم افزار برای بررسی سوابق وسیله نقلیه نیز استفاده می کند. یا حتی در روند یافتن وسایل نقلیه مسروقه نیز می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد.

به طور کلی:

داده های ذخیره شده در برنامه پلاک خوان ، علاوه بر اطلاعات پلاک؛ اطلاعاتی از وسیله نقلیه، راننده و سرنشینان آن و حتی فعالیت های آن ها نیز می باشد.

رانندگان اجازه پنهان کردن پلاک خودرو را ندارند و دولت از همه می خواهد پلاک خودرو، کامیون، موتور سیکلت و هر وسیله نقلیه را در معرض دید عموم قرار دهند.

 نرم افزار کنترل تردد پلاک خوان خودرو

عملکرد هر سیستم پلاک خوان 

به سه عنصر اصلی بستگی دارد و از سه قسمت تشکیل می شود.

1- تشخیص وسیله نقلیه و ضبط تصویر

در قسمت جلویی هر سیستم، یک دوربین، تصویری از پلاک خودروها را می گیرد.

کیفیت دوربین بسیار مهم است زیرا باید عکسی بگیرد که برای اهداف مورد نیاز سیستم مناسب باشد. این تصویر، نوع و کیفیت آن در عملکرد کلی سیستم اهمیت بسزایی دارد. بهترین نتایج با استفاده از دوربین های مناسب مخصوص به دست می آید.

2- پردازش گر تصویر

پردازش گر تصویر، متن صفحه را می خواند. سپس نوع اطلاعات خوانده شده را از مجموعه ای از تصاویر از پیش انتخاب شده شناسایی می کند. هنگامی که نرم افزار تصویر را گرفت، از سیستم OCR جهت تبدیل پلاک استفاده می کند.

انواع مختلف پلاک ها، الگوریتم متفاوتی دارند که برای تشخیص صحیح مورد استفاده قرار می گیرد.

تشخیص خودکار شامل چندین مرحله است.

مانند:

·        افزایش کیفیت تصویر

·        شناسایی وسیله نقلیه در تصویر

·        پیدا کردن اعداد روی تصویر

مرحله نهایی توسط الگوریتم تشخیص کاراکتر نوری انجام می شود که اعداد را تشخیص داده و آن ها را به داده ها یا اطلاعات متنی تبدیل می کند.

3- ذخیره اطلاعات

این مرحله، نهایی ترین مرحله فعالیت نرم افزار است.

علاوه بر اطلاعات پلاک و نوع وسیله نقلیه:

اطلاعات اضافی زیادی مانند تصویر مشابه با پلاک شناسایی شده از جهت رسیدن به اطمینان کامل از اطلاعات به دست آمده نیز، ذخیره می شود.

همچنین اطلاعات پلاک مانند رنگ پلاک، نوع پلاک، استان، شهر و مختصات جغرافیایی شناسایی شده نیز در طی این عملیات شناسایی و ذخیره می شود.

این کار به وسیله اطلاعات موجود در نرم افزار پلاک خوان و ارتباط آن با سرور انجام می شود.

هنگامی که تمام داده های پلاک خودرو در یک پایگاه داده ذخیره شد، داده نهایی به عنوان خروجی عمل می کند. تشخیص شماره پلاک خودرو ممکن است جزء کلیدی و اصلی سایر قسمت های کنترل تردد هوشمند پارکینگ برای کنترل ترافیک، اجرای مرحله عوارض پارکینگ و سایر قسمت ها باشد.

دقت نرم افزار تشخیص پلاک خوان

 به دو عامل بستگی دارد:

·        عملکرد سیستم پلاک خوان

·        کیفیت ورودی که نرم افزار دریافت می کند.

ورودی با کیفیت بالا به معنای شانس بالاتری برای دقت 100 درصدی است. به طور کلی، اگر تشخیص یک تصویر برای انسان سخت باشد، تشخیص آن برای یک سیستم پردازش پلاک خوان نیز به همین اندازه دشوار خواهد بود.عکس پلاک، نباید نباید آسیب دیدگی داشته باشد.

یعنی مخدوش، تار و پرنور نباشد. از این جهت نیاز است دوربین ها در سر جای درست خود نصب گردند.

کاربردهای نرم افزار تشخیص پلاک خوان

نرم افزار پلاک خوان را می توان در محیط های مختلف از جمله محیط های ترافیکی جاده ای یا پارکینگ خانه ها یا مراکز بزرگ تجاری و حتی پارکینگ های بزرگ چند طبقه نصب کرد.

در سیستم های کنترلی، از این نرم افزار برای کنترل ورودی و خروجی مبتنی بر پلاک خودرو استفاده می کنند. بزرگراه ها و اتوبان ها از این نرم افزار در عوارضی ها استفاده می شود. سیستم های مدیریت ترافیک و جاده ها از نرم افزار پلاک خوان برای تشخیص و شناسایی پلاک وسیله نقلیه تحت تعقیب، شناسایی رانندگان با سرعت بالا و متخلفان استفاده می شود.

همچنین در شهرهای بزرگ و کشورهای خارج از ایران مانند دبی، از نرم افزار تشخیص پلاک برای اندازه گیری ترافیک، زمان سفر و موارد دیگر که در ساخت شهر هوشمند تاثیر گذار است، استفاده می شود.

از دیگر کاربردهای این سیستم می توان به موارد زیر اشاره کرد:

·        پهبادها، وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین

·        انواع دوربین های مداربسته

·        تشخیص چهره

·        مانیتورینگ الکترونیکی

·        سیستم اتوماسیون پارکینگ

 نرم افزار کنترل تردد پلاک خوان خودرو

انتخاب نرم افزار کنترل تردد پلاک خوان مناسب

 در نرم افزار کنترل تردد پلاک خوان خودرو چطور سیستم پلاک خوان مناسب تهیه کنم؟

در پاسخ به این سوال، باید بگوییم هنگام بررسی گزینه های نرم افزار پلاک خوان مناسب باید عوامل زیر را در نظر گرفت:

·        سیستم چند مسیر و دوربین را مدیریت خواهد کرد.

·        تعداد وسایل نقلیه

(یا به عبارت دیگر، تعداد پلاک خودروهایی که باید در یک ساعت یا یک دقیقه شناسایی شود.)

·        نوع پلاک

(در محیط مورد نظر، چه نوع خودروهایی با چه نوع پلاکی رفت و آمد خواهند کرد. به طور مثال: سیستم کنترل و پلاک خوان در نقاط مرزی باید با کنترل تردد پارکینگ در مرکز شهر متفاوت باشد.)

·        مکان ترجیحی پردازش

(سیستم و نرم افزار برای پردازش و بررسی تصاویر ضبط شده و تبدیل اطلاعات، از هارد و کامپیوتر استفاده می کند یا به سرورهای ابری متصل خواهد شد.) سرورهای ابری در دنیای نرم افزارهای پلاک خوان تقریبا جدید می باشد، جهت دریافت اطلاعات بیشتر می توانید با ما در تماس باشید.

با توجه به نکات بالا، شما می توانید نرم افزار پلاک خوان مورد نظر خود را انتخاب نمایید.

معمولا اطلاعات کنترل تردد خودرو و پلاک خوان به مدت بسیار طولانی در سرورها ذخیره می شود. حداکثر میزان آن پنج سال می باشد اما نوع سیستم و همینطور دپارتمان مورد نظر در این موضوع تاثیر زیادی دارند. اغلب بعد از به پایان رسیدن تاریخ ذخیره اطلاعات روی سرور، اطلاعات جمع آوری و ذخیره شده در سرورها، در اختیار شرکت های بیمه قرار می گیرد.

دیدگاه ها بسته شده است