تکنولوژی استارلایت
تکنولوژی Starlight در دوربین مداربسته
7 تیر 1400
فناوری ROI در دوربین مداربسته
14 تیر 1400
Show all

راهبند و آشنایی با انواع آن

راهبند چگونه کار میکند؟

راهبند ها یکی از ابزار های مهم در کنترل نظم و کنترل عبور و مرور در مکان های مختلف هستند . با پیشرفت تکنولوژی راهبند ها روز به روز امکانات بیشتری را در خود جا دادند راهبند ها دارای انواع و اشکال مختلفی هستند که با توجه به محیط استفاده و کاربرد آن متفاوت اند.

 

 

راهبند چگونه کار میکند؟

راهبند های اهرمی از گذشته تا کنون

در گذشته از راهبند های بازویی برای تقاطع قطار ها و خیابان ها استفاده میکردند . باز شدن این راهبند ها توسط نیروی انسانی در گذشته انجام میشد . امروزه راهبند های بازویی انواع مختلفی دارند و با استفاده از نیروی برق میتوان آن ها را باز و بسته نمود.

تفاوت راهبند الکترومکانیک و هیدرولیکی چیست؟

انواع راهبند

تمام راهبند ها دارای مکانیزم کار کرد یکسانی هستند و تفاوت آن ها در نحوه ممنعت در ورود است. از انواع این راهبند ها ها میتوان به زنجیری بازویی میله ای و بلوکی نام برد

برای بالا بردن راهبند از دو نیرو میتوان استفاده کرد :

نیروی فشار روغن یا راهبند های هیدورولیکی

استفاده از الکترو موتور و گیربکس

راهبند های الکترو مکانیکی که به عنوان راهبند های تردد محدود نیز شناخته میشود در راهبند گیبرکسی حرکت دورانی الکترو موتور توسط گیربکس به حرکت خطی میله راهبند تبدیل میشود. با انتقال نیروی الکترو موتور به گیربکس دوران متور با سرعت زیاد به قدرت بیشتر با دوران کم  با استفاده از نسبت چرخ دنده ها تبدیل میشود . یکی از معایب این راهبند ها استهلاک این راهبند ها در تردد بالا است که به دلیل وجود گیربکس سرعت حرکت کند تر و خرابی بیشتری نسبت به راهبند های هیدرولیکی دارند .

راهبند های الکترومکانیکی دارای چند بخش اصلی هستند این بخش ها شامل موارد زیر می شوند:

۱. میله راهبند

۲. فنر تعادل

۳. پایه پلیت و پیچ آن

۴. درب شاسی

۵. بدنه کلی راهبند

۶. خلاص کن دستی تا در مواقع ضروری بتوان از آن استفاده کرد

نکته جالب توجه در خصوص راهبند های الکترومکانیک ولتاژ تغذیه ای است که بر روی آن نصب می شود، است. منبع تغذیه این ولتاژ دارای قدرت ۲۲۰ ولت متناوب (۲۲ ولت ) است. این موضوع باعث می شود که موتور توانایی تولید نیروی بیشتری داشته باشد که به وسیله آن بتواند میله های سنگین تر را نیز به راحتی جابجا کند.

البته اگر تردد خودرو در مجموعه ای زیاد باشد مناسب تر است است از موتور ۲۴۰ ولت متناوب ( ۲۴ ولت ) استفاده کنید. در مواقع قطع برق میتوان از باطری مخصوص راهبند که شما می توانید باطری مخصوص راهبند را در مواقع ضروری در مدار به صورت خودکار قرار دهید.

۲. راهبند هیدرولیکی که به عنوان راهبند تردد نامحدود نیز شناخته می شوند.

راهبند هیدرولیکی چگونه کار می کند

این راهبند ها با استفاده از فشاری که روغن ایجاد میکند حرکت میکنند. این راهبند ها به دلیلی استهلاک کمی که دارند برای تردد های بالا بسیار مناسب هستند. برای بالا رفتن اهرم با روشن شدن موتور الکتریکی روغن به زیر پیستون داخل سیلنر پمپ شده و با افزایش فشار پیستون بالا رفته و باعث حرکت اهرم میشود. در هن.

 برای استفاده از راهبند های هیدرولیکی در ابتدا باید موتور آن روشن شود پس از روشن شدن موتور، پمپ شروع به پمپاژ کردن روغن داخل محفظه به سمت سیلندر می‌کند. دقت کنید که این روغن با فشار بالا از مخزن مربوطه تخلیه شده و به سمت سیلندر پمپاژ می شود.

در نهایت با وارد شدن روغن به سیلندر و خارج شدن از آن پیستونی که داخل آن تعبیه شده است به سمت بالا و پایین حرکت می کند و باعث تغییر حالت میله راهبند می شود.

راهبند های هیدرولیکی دارای اجزای مخلتفی هستند که این اجزا شامل موارد زیر می شوند:

۱. سیلندر

۲. پیستون

۳. پیچ تخلیه هوا

۴. مدار فرمان الکترونیک

۵. واحد هیدرولیک که خود شامل موتور، پمپ و مخزن روغن می شود

۶. منبع تغذیه

۷. شیلنگ های اتصال

۸. خلاص کن دستی برای مواقع ضروری

۹. چراغ فلاشر روی بدنه راهبند

 این نمونه راهبند ها دارای استهلاک کمتری هستند. در عین حال سرعت جابجایی بوم راهبند در آن به نسبت گیربکسی بیشتر است و در پارکینگ هایی که سرعت تردد در آن ها زیاد تر است میتوان از این نمونه راهبند استفاده نمود.لذا در مکان هایی که ورود و خروج ماشین ها بیشتر است راهبند های هیدرولیکی کارایی بیشتری برای شما خواهند داشت..

اجزا راهبند اهرمی: بازوی متحرک,  بدنه , رسیور و ریموت,  متصل کننده بازوی متحرک , فلاشر ها,  سیستم و سنسور های امنیتی

بازوی متحرک: ابن بازو با طول متفاوت به نسبت مسیر تردد میتوانند تا زاویه 90 درجه میتوانند مسیر را باز یا بسته میکنند.

بدنه: بدنه که از جنس مستحکم تری ساخته میشود را میتوان قلب راهبند دانست. موتور مدار ها وسایر متعلقات در داخل بدنه قرار گرفته اند.

رسیور و ریموت: راهبند های اتوماتیک بای ارسال فرمان باز یا بسته شدن از راه دور از ریموت یا فرستنده استفاده میکنند.برای دریافت این فرمان ها روی بورد اصلی در بدنه قسمت رسیور این فرمان ها دریافت و اجرا میکنند.

سنسور های امنیتی : این سنسور ها با توجه به شرایط و مورد استفاده فرمان خود را به راهبند ارسال میکنند .

کیان اکبرپور
کیان اکبرپور
درباره من : هر روز سعی میکنم باگ هام و پیدا کنم ونسخه کم خطا تری از خودم به دنیا معرفی کنم...

دیدگاهتان را بنویسید