تفاوت نسخه 32 بیت و 64 بیت
تفاوت ویندوز ۳۲ بیت و ۶۴ بیت در چیست؟
22 مرداد 1401
تفاوت سوئیچ هاب و روتر
تفاوت هاب و روتر با سوئیچ شبکه چیست؟
12 شهریور 1401
Show all

تفاوت هارد SSD و HDD

تفاوت HDD و SSD

تفاوت هارد SSD و HDD  چیست ؟

تفاوت HDD و SSD

HDD چیست ؟​

تکنولوژی HDD مربوط حدود 60 سال پیش است که مخفف Hard disck Drive  است . در این تکنولوژی اطلاعات را بر روی قطعه ایبه نام پلتر ذخیره سازی میکنیم  و با کمک بازوی متحرک یا هد اطلاعات خوانده می شود و و جریان برق هم توسط بورد به هد و پلتر انتقال داده میشود . امروزه سرعت چرخش پلتر ها در حدود 5400 دور در دقیه است که میتواند تا 15000 دور افزایشداشته باشد . از مزایای این نوع میتوان به ذخیره سازی حجم زیادی اطلاعات با قیمت مناسب اشاره نمود .

SSD چیست ؟​

SSD همان مخفف کلمه Solid State Drive یا دیسک حالت جامد میباشد یا به زبان ساده تر میتوان گفت که این هارد دیسک نسخه پیشرفته تر و بزرگتر هستند از فلش مموری ها  و همانطور که میدانید در این نوع هارد قطعه متحرکی مانند hdd  ها وجود ندارد .SSD ها هم مانند فلش مموری بر پایه تکنولوژی NAND میباشد

دسترسي سريع به اطلاعات

نکته اولی که در هارد های نوع متحرک در نظر گرفته شود  ذخیره سازی اطلاعات بر روی پلتر ذخیره سازی میشود و اطلاعات بر روی این حافظه در حال چرخش نوشته و خوانده میشود
Ssd ها برای خواندن اطلاعات به هیچ کدام از عملیات های بالا نیاز ندارند و میتوانند بصورت مستقیم به اطلاعات دسترسی داشته باشند. و این میتواند سرعت بارگذاری یا بوت شدن سیستم را تا چندین برابر کاهش دهد و سیستم عامل با سرعت بالاتری اجرا شود.

مقاومت در برابر لرزش و ضربه​

در هارد های متحرک از آنجایی که اطلاعات بر روی یک دیسک چرخان ذخیره میشود امکان آسیب در هنگام جابجایی وجود دارد و ضربه یا تکان شدید در هنگام کار خصوصا باعث ایجاد مشکل در این قطعات متحرک خواهد شد اما در هارد های ssd از انجایی که هیچ قطعه متحرکی وجود ندارد اطلاعات بر روی ic ذخیره شده وتکنولوژی کار آن شبیه فلش مموری ها است و میتوان گفت کاملا ضد  ضربه هستند .

مصرف انرژي کمتر و توليد گرماي کمتر​

مصرف انرژی در هارد های  HDD به دلیل در حال گردش بودن حدود 6 وات است اما در نوع دیگر به دلیل عدم استفاده از قطعه متحرک گرما و انرژی کمتری تولید و استفاده میکنند این مقدار حدود 4 وات در حالت استفاده و در حالت غیر استفاده  نکردن در حدود 2 وات است .

اطمينان بالا در ذخیره سازی اطلاعات​

در ذخیره سازی اطلاعات به صورت میانگین و تقریبی و در بهترین حالت نگهداری ssd ها 2برابر hdd ها بر اساس مقياس اندازه گيري مقاوت ابزارهاي ذخيره سازي اطلاعات میباشد . طول عمر ssd ها حدود 1میلیون و 200 هزار ساعت تخمین زده شده و هارد های hdd حدود 600 هزار ساعت تخمین زده شده است .

توليد صدای هارددیسک​

هارد های HDD از آنجایی که در حال حرکت هستند صدای تولیدی بیشتری به دلیل سرعت بالا حرکت پلتر خواهند داشت اما در نوع دیگر به دلیل کارکرد شبیه فلش مموری ها و نداشتن قطعه متحرک هیچ صدایی تولید نخواهد شد .

وزن هارد​

نکته بسیار مهم در انتخاب نوع هارد وزن آن است در هارد های متحرک وزن حدودی آن 750 گرم است و در هارد های نوع SSD این وزن حدود 80 گرم خواهد بود . که در وزن نهایی لپ تاپ ها تاثیر خواهد داشت .
سرما و گرما​

دمایی که هارددیسک پس از شروع به کار تولید میکند در hdd ها حدودا بین 0 تا 70 درجه سیلسیوس و در هارد های ssd بین 0 تا 55 درجه سیلسیوس میباشد.

نتیجه گیری:

جهت استفاده از محصولات این شرکت برای سیستمهای کنترل تردد پلاک خوان پارکینگ و پلاک خوان جاده ای حتما باید از یک هارد ssd استفاده نماییم زیرا سرعت تردد بالا بوده و بلافاصله نیاز به ذخیره سازی عکس در کسری از ثانیه نیاز خواهیم داشت. در سیستمهای دستگاه پارکینگ هوشمند و نیز اتوماسیون پارکینگ پلاک خوان و نرم افزار پارکینگ بعلت سرعت پایین تردد میتوانید از هارد معمولی ( hdd ) نیز استفاده کنید.

کیان اکبرپور
کیان اکبرپور
درباره من : هر روز سعی میکنم باگ هام و پیدا کنم ونسخه کم خطا تری از خودم به دنیا معرفی کنم...

دیدگاهتان را بنویسید