چاپ قبض یا کارت مغناطیسی
چاپ قبض یا کارت مغناطیسی
28 اردیبهشت 1400
آموزش برنامه نویسی با c++ سی پلاس پلاس
نمونه سوالات مثال برنامه نویسی زبان c++1
1 خرداد 1400
Show all

کابل شبکه چیست؟

کابل شبکه اینترنت چیست؟

دستگاههای زیادی با استفاده از تکنولوژی شبکه با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند که در ارتباط با نرم افزار پارکینگ و هوشمند کردن کنترل تردد خودرو بسیار مورد استفاده قرار میگیرند. مهمترین تجهیزات مورد استفاده در اتوماسیون پارکینگ و خودکار سازی تردد در پارکینگها شامل دستگاه کنترل راهبند پارکینگ ، ریدر تحت شبکه RFID ، تابلو نمایشگر ظرفیت تحت شبکه ، تابلو روان آنلاین تحت شبکه ، دوربین پلاک خوان تحت شبکه که برای نرم افزار پلاک خوان استفاده می گردد مهمترین تجهیزات LAN میباشند. با این توضیح شناخت پورتها و شناسایی تکنولوژی شبکه و کابل شبکه برای خوانندگان این مقاله مهم تلقی می گردد.

کابل شبکه چیست؟

برای اینکه بدانیم کابل شبکه چیست در این مقاله سعی داریم تا  کابل شبکه را معرفی کنیم . دسترسی به اینترنت به دو دسته تقسیم میشود که در ادامه هم به آن خواهیم پرداخت اتصال به اینترن با استفاده از کابل شبکه و اتصال به اینترنت به صورت بیسیم . در این مقاله با توجه به انواع پروژهو شرایط کاری انواع مختلفی از کابل های شبکه را معرفی کنیم .

کابل های شبکه به سیم هایی از جنس شیشه یا مس گفته می شود که برای انتقال داده ها بین اجزای یک شبکه مورد استفاده قرار میگیرند. پس کابل‌ها رسانه‌ای هستند که داده‌ها در آن جریان دارند و اطلاعات از دستگاهی در شبکه به دستگاه دیگری منتقل می‌شود.

تاریخچه کابل های شبکه :

با اختراع تلگراف توسط مورس ایذه ارتباطات دیجیتالی شروع شد . شاید در اولین نگاه این ایده ابتدایی با موارد موجود خیلی فرق داشته باشد اما در واقع  تفاوت آنها فقط در سرعت انتقال داده است وگرنه اساس کار همان است که بود . در گذشته در ثانیه دوخط یا نقطه را میشد انتقال داد اما اکنون این سرعت به گیگا بیت در ثانیه رسیده است .

پس ازآن، مخترع اهل فرانسه به نام امیل بودات، ماشین چاپ تلگراف Teletypewriter را معرفی کرد که در آن از صفحه کلید و کد پنج بیتی استفاده می‌شد و پیام های تلگرافی به صورت مجازی، ارسال و گرفته می‌شد. هنوز هم در ارتباط برقرار کردن سریال، از Baud Rate برگرفته از نام Baudot، استفاده می‌شود.

در سالهای اخیر نیاز به باللا رفتن سرعت ارتباطات بیشتر شده است.از این رو پروتکل های مختلفی ایجاد شده است که با استفاده از تجهیزات سریعتر و جدید تر رسیدن به این سرعت امکان پذیر شده است.

سوکت RJ45

از نظر ظاهری از 8 رشته سیم های هادی هستند که برای تشخیص به رنگ های متفاوت قرار داده سده اند که دو به دو به هم تنیده شده اند که به صورت استاندارد در شبکه استفاده میشوند

 

کابل های شیلد دار

یکی از نکات برای انتخاب کابل شبکه محافظ داشتن یا نداشتن سیم ها است . همانطور که اشاره شد، 8  رشته در سیم های شبکه دو به دو به همدیگر تنیده شده است. نوعی از کابل های شبکه دارای شیلد محافظ یا بدون شیلد در بازار ارائه میشود. در واقع شیلد ها روکش اضافی هستند که در کابل های شبکه برای پایین آوردن شینگنال ها و پارازیت ها استفاده میشو ند .

 

 

 

network cable

 

کابل شبکه cat i5

اولین کابل شبکه ها برای شبکه های داخلی کابل های CAT5 هستند . و معنی آن این نیست که دیگر از این مدل کابل ها استفاده نمیشود بلکه کماکان در شبکه های خانگی برای اتصال به اینترنت یا غیره از این کابل استفاده میشود . هرچند که بسیاری از شرکت‌ها دیگر به تولید آن نمی‌پردازند. برای بررسی مشخصات انواع کابل لن و سوکت شبکه ، سه فاکتور اساسی را در هر کدام از این ها مقایسه می‌کنیم. مشخصات CAT5 شامل موارد زیر می‌شود:

سرعت انتقال این کابل ها تا 100مگابیت در ثانیه است.

فرکانس این کابل ها 100 مگاهرتز

حداکثر طول 100متر

cat5 e ابن مدل کابل ها بهینه شده است و ساختار و شکل آن مانند نوع قبلی است و حرف E در آن بدسن معنی است . سعی شده نرخ انتقال داده را در این کابلها تا 1000 مگا بیت در ثانیه افزایش داده شود .

CAT 6 :

پس از مدل cat 5 e این نوع کابل ها به بازار آمده اند که برای پروژه های با نرخ سرعت بالا تر است مورد استفاده قرار میگیرند .

سرعت انتقال داده تا 10 گیگابات در ثانیه

فرکانس 250 تا 350 مگا هرتز

حداکثر طول مفید 100 متر

طول موثر 55 متر

کابل شبکه چیست ؟

 

کیان اکبرپور
کیان اکبرپور
درباره من : هر روز سعی میکنم باگ هام و پیدا کنم ونسخه کم خطا تری از خودم به دنیا معرفی کنم...

دیدگاهتان را بنویسید