تفاوت های مقایسه usb و Lan شبکه تفاوت و ضعف های دستگاه های usb و شبکه
مقایسه usb و Lan شبکه
24 اردیبهشت 1400
چاپ قبض یا کارت مغناطیسی
چاپ قبض یا کارت مغناطیسی
28 اردیبهشت 1400
Show all

نرم افزار رزرو پارکینگ از رویا تا واقعیت

نرم افزار رزرو پارکینگ در نرم افزار ها و عملکرد در واقعیت

حجم شلوغی در شهر ها و تولید خودرو ها باعث ایجاد ترافیک در مناطق از شهر های بزرگ شده است. از این رو  در سطح مدیریت ترافیک سعی بر آن شده تا با ایجاد پارکینگ ها در این مناطق نیاز پارک خودرو پاسخ داده شود.

یکی از دردسر های همیشگی برای راننده ها پیدا کردن جای پارک است . گاهی برای پیدا کردن یک جای پارک ممکن است مسیر طولانی را طی کنیم و یا زمان زیادی را در صف برای پارکینگ ها تلف کنیم.

در این میان با استفاده از گوشی های اندروید و اطلاعات مختصر کار کردن با گوگل مپ میتوان مکان پارکینگ ها را جستجو کرد اما مسئله آنجایی پیچیده میشود که بعد از دنبال کردن مسیر پارکینگ یا با ظرفیت تکمیل مواجه میشوید و یا با مکانی که قبلا پارکینگ بوده ولی اکنون خبری از آن نیست!

فرض کنیم در همان زمان که در حال جستجو برای پارکینگ هستید با مشاهده پارکینگ های نزدیک خودتان بتوانید بلافاصله جایگاه خالی برای خودتان رزرو کنید و با خیال راحت به محل پارکینگ مراجعه کنید. بدون هیچ سوال و جوابی خودرو خود را در محل تعیین شده برای شما ! پارک میکنید و با خیالی آسوده به کارهای خودتان رسیدگی می کنید.

چرا باید جای پارک رزرو کنیم؟

رزرو کردن در بسیاری موارد مانند هتل ، رستوران ، و سینما به منظور انتخاب مکان مورد نظر (ویو مناسب ، پذیرایی و … ) خودتان در زمان مورد نظرتان بدون انتظار کشیدن یا نگرانی از شلوغی است . اما رزو کردن برای پارکینگ یعنی شما با اعلام به مدیریت پارکینگ یک جای خالی برای خودتان نگه دارید تا شما برسید و خودرو را پارک کنید .

اگر در همان رستوران که مکانی را رزو کرده اید در زمان مقرر برسید و ببینید کسی جای شما نشست است چه واکنشی نشان میدهید؟

حال فرض کنید آن رستوران بسیار شلوغ است و صف طولانی برای ورود به آن تشکیل شده است قطعا برای ورود به آن دو حالت وجود دارد یا از یک درب جداگانه ای که برای افرادی که رزو کرده اند وارد شوید یا شما هم در صف منتظر بمانید.

چگونه باید جای پارک رزرو کنیم ؟

دو راهکار عامه پسند برای این موضوع وجود دارد ؛ با استفاده از نرم افزار های تحت وب یا با استفاده از گوشی همراه و اپلیکیشن ها میتوانید محل پارکینگ را یافته و از میزان ظرفیت خالی ( این ظرفیت نیز بر روی تابلو نمایشگر ظرفیت پارکینگ نشان داده میشود) آن مطلع شوید و میزان مسافت را تخمین بزنید سپس با پرداخت مبلغ آن جایگاه را برای خودتان رزرو کنید.

در مقابل شما که از این اپلیکیشن استفاده میکنید خودروهایی دیگر وجود دارند که بدون رزرو کردن قصد استفاده از این پارکینگ و جایگاه خالی شما را دارند اکنون در لحظه ای که به پارکینگ میرسید صفی از خودرو ها را مشاهده میکنید که منتظر خالی شدن پارکینگ و پارک کردن هستند اکنون نیز دو راه وجود دارد: یا از درب مخصوص رزو شده ها ( VIP ) وارد شوید یا شما هم در صف بمانید تا نوبت به شما رسیده و مشخص شود تا شما جایگاه رزرو کرده اید.

نرم افزار رزرو پارکینگ در واقعیت چیست ؟

شما شاید ماهی یک مرتبه در شرایطی قرار گیرید که نیاز به پارک در مرکز شلوغی های شهر داشته باشید و یا مدت طولانی بخواهید توقف کنید آیا در حجم انبوهی از اپلیکیشن های گوشی خود نرم افزاری را جا میدهید برای این استفاده؟! قطعا خیر برای یک مرتبه در ماه میتوان به هر ترتیبی جایی برای پارک حتی در اوج شلوغی ها هم پیدا کرد اما اگر شما محل کارتان در مرکز شهر است و این مشکل هر روز شماست قطعا برای حل این مشکل بدنبال راه حلی خواهید بود .

از طرفی مدیر پارکینگ نیز باید در جریان این ثبت رزو شما قرار بگیرند و بلافاصله پس از ثبت درخواست شما یک نیروی انسانی خود را مامور برای حفظ جایگاه خالی رزرو شده شما کند و از طرفی پاسخگوی تردد پارکینگ خود نیز باشد. بدین معنا که نیروی کار هم باید نظارت بر عدم سرقت از پارکینگ را داشته باشد و هم اینکه کسی در مکان رزو شده پارک نکند با این تفسیر اگه تعداد رزروها زیاد باشد حتی مدیر پارکینگ باید از چند نفر به صورت همزمان استفاده کند که باید موضوع را از نظر صرفه اقتصادی هم سنجید. اما مدیر پارکینگ بیشتر تلاش میکند تا از نیروی انسانی خود برای جلوگیری از سرقت استفاده کند تا حفظ جای پارک شما! و این موضوع منطقی است زیرا سرقت خودرو هزینه ای به مراتب سنگینتر از هزینه پرداختی شما برای رزرو جای پارک دارد و از آن گذشته مسئولیت پارکینگ و پارکبان تحویل و نگهبانی از خودروهای پارک شده است نه نگهداشتن جای پارک!

اما اگر شما جایگاه رزو کرده باشید و در زمان مراجعه با ظرفیت تکمیل روبرو شوید قطعا نسبت به موضوع رزو پارکینگ بی اعتماد میشوید چیزی که قطعا رخ خواهد داد.

مدیر پارکینگ برای چند جایگاه پارک رزو قطعا برای هر جایگاه یک راهبند هوشمند پارکینگ یا یک نیروی انسانی هزینه نخواهد کرد از طرفی خودرویی که وارد شده برایش فرقی ندارد که شما جایگاهتان را رزو کرده اید . در پارکینگ های هوشمند هم که با چراغ قرمز سبز و بنفش به راننده ها پر خالی یا رزو بودن را گزارش میدهد مصون از این ماجرا نیستند. البته طبیعی است چون همه راننده ها که از چراغ بنفش به معنی رزرو بودن جایگاه اطلاع ندارند ! قطعا در اولین جای خالی که پیدا کند پارک خواهد کرد چه رزرو باشد یا نباشد و تفاوت مهم رزرو پارکینگ با رزرو صندلی سینما همینجاست که پس از پارک خودرو نمیتوان آن را جابجا کرد.

اگر بخواهیم واقعیت را در نظر بگیریم بیشتر مجتمع های تجاری اداری و پارکینگ های رو باز راهکاری برای افرادی که رزرو انجام دهند ندارد (VIP) و نیز تامین نیرو برای حفظ جایگاه ندارند. قطعا شما که جای پارک رزرو کرده اید در همان صفی هستید که خودرو های دیگر هستند! پس مزیت رزو کردن در چیست؟

چگونه رزرو جای پارک باعث کندی در تردد خواهد شد؟!

تصور کنید در پارکینگی دو جایگاه رزو شده و مابقی جایگاه ها پر هستند . ده خودرو در صف ورود به پارکینگ در انتظار هستند تا خودرویی خارج شده و بتوانند وارد پارکینگ شوند شما هم یکی از این جایگاه ها را رزرو کرده اید، با توجه به اینکه درب مجزایی برای ورود خودروهای با جای پارک رزرو شده وجود ندارد در صف انتظار خالی شدن سایر جایگاههای دیگر هستید تا خودروهای جلوتر از شما وارد پارکینگ شوند در حالیکه اگر رزروی وجود نداشت قطعا راننده جلویی شما در محلی پارک میکرد که اکنون در رزرو شماست و سریعتر نوبت به شما خواهد رسید و در نهایت رزرو کردن جای پارک به ضرر شما تمام خواهد شد و در بهترین حالت شما همان زمانی را صرف میکردید که اگر رزرو نکرده بودید !

نرم افزار رزرو پارکینگ از رویا تا واقعیت

نتیجه گیری :

رزرواسیون جای پارک خودرو فقط زمانی معنا پیدا خواهد کرد که چند عامل زیر حتما وجود داشته باشد:

  • محل پارکینگ محلی شلوغ باشد

  • در ورودی پارکینگ محلی برای ورود خودرهایی با جای پارک رزرو شده مجزا از خودروهای متفرقه وجود داشته باشد.

  • هزینه های نیروی انسانی ، تجهیزات الکترونیکی و فرهنگ عامه مردم از رعایت حقوق سایرین در جایگاههای رزرو شده وجود داشته و پاسخگویی مناسب به صرفه جویی اقتصادی را داشته باشد.

با توجه به مورد شماره 2 بیش از 99 درصد پارکینگها این ورودی اضافی را ندارند و استفاده از امکان رزرواسیون جای پارک در عمل غیر قابل پیشبرد خواهد بود.

سخن آخر با مدیران پارکینگ:

در میان فروشندگان نرم افزارهای پارکینگ و سیستمهای اتوماسیون پارکینگ ، نرم افزار رزرو پارکینگ و سامانه های هوشمند و اتوماسیون افرادی وجود دارند که بدون در نظر گرفتن 3 مورد مهم بالا فقط برای بالا نشان دادن امکانات نرم افزار خود و بدون در نظر گرفتن صرفه وقت و اقتصاد اقدام به فروش با عناوین تبلیغاتی نرم افزارها و اپلیکیشن های نرم افزار پارکینگ با رزرواسیون جای پارک آنلاین میکنند ؛ قبل از خرید مواظب باشید و با چشمان باز نرم افزارهایی را تهیه کنید که امکانات قابل استفاده کارآمد داشته باشد و نه صرفا رویا پردازی!

کیان اکبرپور
کیان اکبرپور
درباره من : هر روز سعی میکنم باگ هام و پیدا کنم ونسخه کم خطا تری از خودم به دنیا معرفی کنم...

دیدگاهتان را بنویسید