پروتکل onvif چیست
پروتکل ONVIF چیست
20 تیر 1400
ایستگاه دستگاه صف شکن پارکینگ
ایستگاه دستگاه صف شکن پارکینگ
3 مرداد 1400
Show all

تفاوت NVR و DVR چیست؟

تفاوت DVR و NVR چیست (ظاهری و فنی) و کدام بهتر است؟

تفاوت dvr و nvr

 

این دو دستگاه در ظاهر عملکرد یکسانی دارند اما در واقع تفاوت دارند.این دو دستگاه وظیفه ضبط تصاویر را به عهده دارند. دستگاه nvr مخفف کلمه Network Video Recorder یا ضبط کننده ویدئویی شبکه است و با نام دستگاه ضبط کننده تحت شبکه نیز شناخته می شود. در مقابل DVR مخفف Digital Video Recorder یا ضبط کننده ویدئویی دیجیتال است.

مقایسه DVR  و NVR

اولین تفاوت این دو دستگاه در نحوه پردازش تصاویر است. سیستم DVR اطلاعات ویدئویی را د ر دستگاه  فقط ضبط کننده پردازش می کند. در حالی که سیستم NVR ، ابتدار اطلاعات را رمز گذاری کرده و پردازش می کند. و پس از آ« برای پخش به دستگاه برای ذخیره کردن در حافظه ارسال میکند

 

هر کدام از این دستگاه ها اطلاعات را به شیوه مختلفی پردازش میکند و مشخصا به انواع مختلف دوربین نیاز دارند. دستگاه های NVR از دوربین های تحت شبکه پشتیبانی می کنند. در حالی که دستگاه های DVR از دوربین های آنالوگ و آنالوگ اچ دی پشتیبانی می کند.

 

کارکرد دستگاه DVR چیست؟

قبل از توضیحات بیشتر در مورد تفاوت DVR و NVR سعی می کنیم کارکرد هریک را جداگانه توضیح دهیم .دوربین هایی که برای این دستگاه استفاده میشود نوع اچ دی یا آنالوگ است. دوربین های اچ دی یا آنالوگ به نسبت دوربین های تحت شبکه قیمت مناسبی دارند اما اعطاف پذیری آن ها نسبت به دوربین تحت شبکه بسیار پایین تر است .

در سیستم DVR، دوربین ها تصاویر را به صورت آنالوگ به دستگاه ارسال میکنند. سپس پروسه پردازش تصاویر صورت می گیرد. البته دستگاه های جدید قابلیت ارسال تصاویر بر بستر اینترنت را دارند. از جمله مزیتی که این DVR جدید دارند، پیچیدگی کمتر آنها نسبت به سیستم NVR می باشد.

 در این سیستم هر دوربین جداگانه باید به دستگاه متصل شود. یکی از معایب این دستگاه عدم تامین برق دوربین است. برای اتصال هر دوربین، احتیاج به یک تقسیم کننده است تا بتواند برق دوربین را تامین کرد.

در سیستم DVR، تصاویر از طریق کابل کواکسیال مستقیما به دستگاه ضبط منتقل می شوند. سپس تصاویر ضبط شده، پردازش می شوند.

کارکرد دستگاه NVR چیست؟

سیستم های مبتنی بر NVR، تصاویر را روی دوربین تحلی و پردازش می کنند. در نتیجه  دوربین های مورد استفاده در سیستم NVR بسیار با کیفیت تراز دوربین های موجود در سیستم های DVR هستند. این دستگاه ها از دوربین های IP استفاده می کنند که به تنهایی میتواند تصاویر را دریافت نموده و پردازش کند .

 هر دوربین تحت شبکه دارای یک چیپ ست است که این توانایی را دارد که تصاویر را پردازش کند. بر خلاف دوربین های آنالوگ دوربین تحت شبکه امکان انتقال صدا را نیز دارا است. هرچه دوربین های IP از لحاظ سخت افزاری قوی تر باشند، دارای قابلیت های هوشمند و تجزیه تحلیلی بیشتری نیز می باشند.

در این دستگاه ها نیز دوربین توسط یک کابل به دستگاه متصل میشود. در این روش میتوان با استفاده از سوئیچ چند دوربین را به یک سوئیچ متصل کرده و نهایتا یک کابل ارتباطی با دستگاه بر قرار کرد با این روش میتوان تعداد دوربین های زیادی را به دستگاه متصل نمود.این سیستم ها با استفاده از کابل شبکه مدل های مختلف به دوربین متصل میشود .

این سیستم ها به طور کلی منعطف تر از مدل قبلی هستند و کابل متصل شده به صورت فیزیکی به هر دوربین نیاز نیست متصل باشد کافی است که دوربین ها با دستگاه در یک شبکه باشند. به این علت که دوربین ها لزوما به صورت فیزیکی به دستگاه ها متصل نمی شوند و تنها باید در یک شبکه قرار بگیرند. ضبط کننده های NVR یک سیگنال دیجیتال را از دوربین ها دریافت می کنند و کیفیت فیلم های ضبط شده به همان وضوح تصاویر دریافتی می باشد. از آنجایی که کابل ها سیگنال های صوتی را نیز دریافت می کنند، تمامی دوربین های IP که دارای میکروفن هستند، می توانند صدا را هم دریافت کنند.

با استفاده از این تکنولوژی میتوان همزمان خروجی تصویر دوربین ip که به دستگاه پارکینگ متصل است و عملیات پلاک خوان را انجام می دهد فیلمها را برای نظارتهای بعدی ذخیره سازی نمود.

تفاوت ظاهری DVR و NVR

از نظر ظاهری تفاوت DVR و NVR بسیار مشخص است. دستگاه ان وی آر دارای پورت های شبکه RJ45 می باشد.

 

کیان اکبرپور
کیان اکبرپور
درباره من : هر روز سعی میکنم باگ هام و پیدا کنم ونسخه کم خطا تری از خودم به دنیا معرفی کنم...

دیدگاهتان را بنویسید