ریدر آنتن برد بلند RFID UHF

  • ریدر آنتن برد بلند Rfid uhf
    آنتن ریدر برد بلند RFID UHF

شرح و بررسی آنتن های برد بلند

آنتن برد بلند RFID چیست و چگونه کار میکند؟

یکی از راهکار ها برای کنترل ورود و خروج خودرو ها استفاده از آنتن های برد بلند rfid است.

این راهکار سبب شده بسیاری از مدیران برای کنترل تردد در مجموعه های مسکونی و اداری و ... از این تجهیزات استفاده نمایند . این سیستم برای مجموعه هایی مناسب است که افراد یا خودرو هایی که در آن تردد میکنند افرادی همواره مشخص و ثابت هستند.

در نقطه مقابل استفاده از سیستمهای قدیمی برد بلند RFID سیستمهای بروز کنترل تردد خودرو مبتنی بر پلاک خوان قرار دارند که هم از لحاظ امکانات و هم صرفه اقتصادی برتر از سیستمهای برد بلند میباشد ؛ علی ایهال هنوز مدیران و فروشندگانی هستند که معتقد به استفاده از سیستمهای لانگ رنج میباشند.

کلیه تجهیزاتی که در این سیستم کار میکنند بر مبنای امواج uhf هستند.

داشتن یکسری استاندارد ها در آنتن ها به دلیل شرایط کاکرد آنها بسیار مهم است . از آنجایی که این آنتن ها معمولا در ورودی های پارکینگ قرار داده میشوند بایستی در برابر تغییرات جوی و تابش نور مستقیم خورشید مقاوم باشند ، به همین علت مناسب است که دارای استاندارد بین المللی حداقل IP65  باشند ؛ این استاندارد به معنی مقاومت دستگاه در برابر نفوذ گرد و غبار و آب اشاره دارد . بدنه این آنتن ها از پلاستیک ABS ساخته میشوند تا مقاومت در برابر پوسیدگی در نور مستقیم خورشید را دارا باشند.

یکی از نکات مهم برای انتخاب آنتن ها متریال مورد استفاده شده در دستگاه است درصورت انتخاب دستگاه با متریال نامرغوب با تغییرات جوی و به مرور زمان میتواند کارکرد آن را با خطا یا مختل کند.

محدوده فرکانسی  این آنتن ها در رنج های مختلفی است که این رنج باید متناسب با رنج تگ ها و لیبل ها باشد . رنج فرکانس 865~868MHz و 902~928MHz از پرکاربرد‌ترین فرکانس‌های موجود در این ریدر است لذا باید این محدوده فرکانسی در تهیه کارت و یا لیبل (تگ) های مورد استفاده در سیستم کنترل تردد مورد توجه قرار گیرد.

محدوده عملکرد در آنتن UHF برد بلند آنتن‌های برد بلند UHF به‌دلیل اینکه در تجهیزات کنترل تردد خودرو و سیستم کنترل تردد پارکینگ کاربرد دارند باید از فاصله چند متری قابلیت خواندن (ریدر) تگ و یا کارت باشد. میزان این فاصله و شعاع خوانش‌گر این آنتن‌ها کمی متفاوت است و بستگی به محدوده (رنج) فرکانس این دستگاه دارد.

در آنتن‌های میله‌ای مدل فضای خوانش‌گر به‌صورت میله‌ای است و در آنتن های گرد یا مربعی شکل به صورت دوار (دایره‌ای مانند) می‌باشد. طول شعاع عملکرد آنتن‌ها از 8 متر تا 15 متر متفاوت است و به آیتم‌های ذکر شده در بالا بستگی دارد.

 با قرار دادن کارت یا تگ در مقابل شعاع خوانش آنتن در صورت متناسب بودن فرکانس ها کد درون کارت یا تگ استخراج میشود.سپس این کد استخراج شده توسط کابل های دیتا به منظور بررسی مجوز تردد آن بررسی میشود .در صورتی که کارت یا لیبل دارای مجوز باشد فرمان بعدی به رله ها برای باز کردن گیت ارسال شده و در غیر این صورت مجوز عبوری برای آن ارسال نمیشود .

ویژگی ها

  •  برد بلند شناسایی: شناسایی خودرو تا فاصله 4 الی 15 متر (قابل انتخاب و تنظیم)

  •  سرعت بالای شناسایی: سرعت بالا در شناسایی و ثبت ورود یا خروج

  •  عدم نیاز به پیاده شدن یا دریافت کارت

  • امکان یکپارچه سازی با سایر سیستم های مدیریتی

مقایسه سیستم آنتن با دوربین پلاک خوان

مقایسه نرم افزار کنترل تردد مبتنی بر پلاک خوان و مبتنی بر تگ RFID

همانطور که میدانید در سیستمهای RFID برد بلند از یک آنتن جهت شناسایی تگ یا کارت  RFID و تعدادی تگ یا کارت که بر روی خودرو نصب میگردد استفاده میشود که هنگام ورود یا خروج پس از شناسایی تگ راهبند باز میشود در استفاده از سیستمهای کنترل تردد هوشمند برخی معتقدند که دوربین‌های پلاک‌خوان گزینه بهتری برای این امر هستند در حالی که برخی دیگر معتقدند RFID راهکار قوی و کامل‌تری در این زمینه است لذا بر این شدیم که به مقایسه این دو فن‌آوری از دیدگاه‌های مختلف بپردازیم تا بتوان به نتیجه‌گیری بهتری در این زمینه دست یافت :

فاصله شناسایی : حداکثر فاصله شناسایی یک تگ برای خودرو ۶ متر است که با توجه به این مسئله که ریدرهای برد بلند بر روی راهبند قرار میگیرند و نیز تگ بر روی شیشه خودرو نصب میشود بنابراین میباید فاصله ای که همیشه بین تگ و ریدر وجود دارد ( کاپوت خودرو ) حذف شود بنابراین فاصله شناسایی تگ ۴ متر است. حال آنکه استفاده از یک دوربین با لنز ۱۲ میلیمتر ۲ مگا پیکسلی میتواند از فاصله ۱۸ متری پلاک خودرو را شناسایی کند!

میانگین زمان پاسخگویی : با توجه به سرعت خودرو فرض کنیم هنگام ورود ۱۵ کیلومتر باشد سیستم تگ ۱ ثانیه قبل از رسیدن خودرو به راهبند شروع به باز کردن راهبند میکند که با توجه به زمان حداقل ۴ ثانیه باز شدن کامل راهبند برای خودرو باید حتما پشت راهبند توقف نماید، در حالیکه در سیستم پلاکخوان میتواند ۴ ثانیه قبل از رسیدن خودرو به راهبند اقدام به بازکردن راهبند نماید ، از اینرو خودرو نیاز به کم کردن سرعت یا توقف نداشته و سرعت تردد بسیار سریعتر خواهد بود.

امنیت : اگر مخدوش بودن پلاک را عیب دوربین های پلاک خوان بدانیم امکان کپی شدن و جعل تگ ها را هم میتوان عیب آنتن های RFID دانست اما مزیت دوربین های پلاک خوان در این حالت ثبت تصویر خودرو است که قابل پیگیری خواهد بود .

هزینه اجرای اولیه: در سال های گذشته به دلیل قیمت پایینتر و تنوع آنتن ها با چشم پوشی از مشکلات بارز آنتنها استفاده از آنها توجیه پذیر بود، اما قیمت بالاتر کنونی آنتنها و نیز ضعفهای قید شده استفاده از آنتنهای برد بلند توجیهی نخواهد داشت .

هزینه اجرای دراز مدت : در سیستمها پلاک خوان شما با تعریف هر مشترک فقط کافیست تا پلاکهای مشترک را ثبت کنید و برای غیر فعال کردن آن نیز با یک کلیک آنرا غیر فعال میکنید ؛ در حالیکه در سیستمهای RFID باید تگ یا کارت تهیه و به سیستم تعریف کنید بنابراین برای یک مجتمع با 1000 مشترک باید 1000 عدد کارت خریداری و تعریف کنید اما افزودن مشترکین جدید در سیستمهای مبتنی بر پلاک خوان هیچ هزینه ای برای شما نخواهد داشت!

معیوب شدن کارت یا تگ : در سیستمهای RFID تگها پشت شیشه و کارتها در دسترس اشخاص هستند که تحت فشار بودن یا قرار گرفتن در معرض گرما و نور خورشید باعث آسیب تراشه داخل کارت یا تگ شده و باید تعویض شود.

زاویه شناسایی : آنتن های پروانه ای در زاویه ۶۰ درجه را پوشش میدهند و زمانی که تگ در این زاویه قرار گرفته باشد قابل خواندن است اگر عرض درب زیاد باشد به بیش از یک آنتن نیاز است اما در حالیکه در دوربینهای پلاک خوان با بیشتر کردن فاصله نصب دوربین از پلاک زاویه شناسایی خودرو بیشتر شده و نیز هزینه اضافی تحمیل نخواهد شد.

استفاده چند منظوره : وقتی از دوربین پلاک خوان برای سیستم کنترل تردد استفاده میکنید میتوانید از این دوربین جهت نظارت و ضبط تصاویر بصورت آنلاین استفاده نمایید اما در سیستمهای RFID چنین پلنی وجود ندارد.

سو استفاده از سیستم RFID : در برخی از مجتمعها دیده شده که مشترکین یا ساکنین بد حسابی که کارت آنها منقضی شده است با هماهنگی سایر همسایه ها یا همکاران خود با کارتهای دیگرا تردد مینمایند و یا چند خودرو با یک کارت مشترک تردد مینمایند در حالیکه در دوربینهای پلاک خوان امکان انجام چنین کاری وجود ندارد.

یک اشتراک و چند پلاک : فرض کنید مشترکی با چند خودرو وجود دارد در سیستمهای RFID به ازای هر مشترک باید یک کارت تعریف کرد و در هر لحظه تمام 3 خودرو یک مشترک میتوانند وارد شوند در حالیکه در سیستمهای کنترل تردد پلاک خوان خودرو شما میتوانید برای یک مشترک چند پلاک تعریف کنید و این گزینه را هم داشته باشید که با ورود خودرو اول اجازه ورود سایر خودرو های این مشترک صادر نشود.

مشخصات فنی آنتن برد بلند

مشخصات فنی و ویژگی های انتن برد بلند RFID :

سایز دستگاه : H٢٣٥mm × W٢٣٥mm × T٥٧mm

نوع آنتن : Circular polarization

فرکانس کاری :865/868MHZ

ارتباط : Support RS٢٣٢, RS٤٨٥, Wiegand

فاصله خواندن تگ:  12 متر

نوع کار کرد: پسیو

تغذیه: 12 ولت DC

سوالات متداول

سوالات متداول درباره اين دستگاه:

این دستگاه از چه فاصله ای  شروع به خواندن تگ میکند؟
پاسخ: این فاصله به نوع دستگاه بستگی داشته و بین 5 تا 17 متر متغییر است

امکان گزارش گیری از تگ ها وجود دارد؟
پاسخ:بله در صورت ارتباط دادن کامپیوتر با دستگاه میتوان گزارش های مورد نظر را داشت

برای استفاده از این دستگاه نیاز به وجود کامپوتر است؟
پاسخ: خیر به صورت دائمی ، اما در هنگام نصب و راه اندازی برای کانفیگ کردن آنتن و تعریف بر چسب ها نیاز به داشتن کامپیوتر است

تجهیزات چه چیزی نیاز است؟
پاسخ: این دستگاه از یک عدد access control به همراه یک عدد آنتن و متعلقات مربوط به نصب آنتن و تعداد لیبل های مورد نیاز به فروش میرسد

امکان استفاده از اين دستگاه براي نرم افزارهاي ديگر وجود دارد؟
پاسخ: بلي ؛ با داشتن پروتکل ارتباطي ميتوانيد در نرم افزارهاي ديگر آنرا بکار بگيريد.

آيا دستگاه ضد آب است؟
پاسخ: اغلب آنتن ها داراي استانداردip65 هستند و همچنين درمقابل پوسيدگي در مقابل نور خورشيد نيز تقويت شده اند.
 

نظرات خریداران

نظرات خریداران درباره کارکرد و کیفیت:

18 خرداد 1400 - صادقی

سلام .به دلیل محدودیتی که در نصب و استفاده از پلاک خوان در پروژه داشتیم از آنتن های برد بلند استفاده کردیم . شاید مزیت های پلاک خوان رو نداشته باشه ولی راضی هستیم تا الان ممنون از مشاوره خوب شما


* نام خود را وارد کنید:

* نظر خود را بنویسید:

درج نظر

 

سفارش خرید کالا

نحوه سفارش کالا:

    •    بعلت تخصصی بودن کالاها سفارش کالا از طریق آنلاین به هیچ وجه امکان پذیر نمیباشد لذا فروش کالا حتما با مشاوره کارشناسان فروش انجام میگیرد.

    •    ابتدا جهت استعلام قیمت کالا با یکی از نمایندگان و یا دفتر فروش تهران یا مشهد تماس بگیرید.

    •    پس از دریافت پیشفاکتور فروش مبلغ قید شده در فاکتور را به شماره حسابهای مندرج در پیشفاکتور فروش واریز نمایید.

    •    شماره پیگیری واریز وجه و شماره پیشفاکتور را به کارشناسان فروش اعلام نمایید تا پروسه ارسال کالا و تعیین زمان نصب صورت پذیرد.

    •    معمولا 2 الی 3 روز کاری جهت دریافت محصول و تعیین زمان نصب لازم است.

    •    کالا از طریق انتخابی شما (باربری ، تیپاکس ، پست پیشتاز) برای شما ارسال میگردد.

    •    کلیه کالاها دارای 2 تا 5 سال گارانتی شرکت میباشند.

    •    بهمراه کالای ارسالی یک فایل آموزشی نیز ارائه میگردد که درصورت تمایل میتوانید شخصا از این فایل آموزشی استفاده کنید و خودتان کار نصب و راه اندازی و پیکربندی را انجام دهید.

میانگین نمره این محصول 2 از 5


سایر محصولات مرتبط

دوربین پلاک خوان خودرو
موجود در انبار
قیمت : تماس بگیرید

مشاهده کالا

کنترلر راهبند پارکینگ
موجود در انبار
قیمت : تماس بگیرید

مشاهده کالا

کارت مغناطیسی RFID
موجود در انبار
قیمت : تماس بگیرید

مشاهده کالا

تابلو روان LED آنلاین تحت شبکه
موجود در انبار
قیمت : تماس بگیرید

مشاهده کالا