تکنولوژی اکسیر در دوربین مداربسته
Exir در دوربین مداربسته چیست؟
6 شهریور 1400
بوردeffio
چیپ تصویر EFFIO CCD در دوربین مداربسته چیست ؟
17 شهریور 1400
Show all

تفاوت زوم دیجیتال با زوم اپتیکال

تفاوت زوم دیجیتال و اپتیکال

زوم اپتیکال چیست و تفاوت آن با زوم دیجیتال دوربین مداربسته

 

زوم اپتیکال چیست و تفاوت آن با زوم دیجیتال دوربین مداربسته

زوم اپتیکال چیست و تفاوت آن با زوم دیجیتال دوربین مداربسته :

اصطلاحا zoom به معنای بزرگتر کردن سوژه موردنظر با کمک لنز و بدون نزدیک شدن به آن است. به طور کلی دو نوع زوم داریم: زوم اپتیکال و زوم دیجیتال. زوم اپتیکال بر اساس تغییر فاصله کانونی لنز عمل می کند. هر چه فاصله کانونی لنز بیشتر باشد میزان بزرگنمایی بیشتر خواهد بود. با ما همراه باشید تا به طور گسترده با مباحث زیر که در رابطه با کار زوم دوربین مداربسته است آشنا شوید:

کلا زوم وجود خارجی ندارد. اصطلاح زوم زمانی به کار می رود که نشان دهد یک لنز دوربین تا چه میزان می تواند یک شی در مسیر دوردست را بزرگ نشان دهد. در واقع زوم نسبت بین کوتاهترین و طولانی ترین فاصله کانونی یک لنز است. به عنوان مثال یک لنز 100-10 میلی متری زوم 10برابری دارد در حالی که لنز 25-100 میلی متری زوم 4 برابری دارد.

شیوه کار زوم اپتیکال

اگر از طریق تلسکوب به ماه نگاه کرده باشید ماه را بدون کاهش کیفیت نزدیک ترخواهید دید. به این دلیل اینکه در تلسکوپ زوم اپتیکال به  کار رفته است شما ماه را با کیفیت عالی می توانید مشاهده کنید.

زوم اپتیکال وابسته به نوراست. در این روش با تغیر مسیر حرکت نور با کمک لنز می توانید اندازه تصویر مورد نظر را تغییر دهید. در واقع شیشه ای که درون لنز قرار دارد به دلیل قابلیت متحرک بودن امکان زوم به انداره دلخواه را می دهد.

دوربین اسپید دام

زوم اپتیکال بهترین نوع زوم می باشد زیرا تصاویری که ارایه می دهد بر اساس دستکاری امواج نوری است که به سنسور تصویر می رسد. بنابراین تصاویر بدون اینکه اطلاعاتی از دست دهند بزرگ دیده می شوند.

بیشتر بدانید

زوم اپتیکال بهترین روش برای بزرگ کردن اندازه سوژه‌ها در مواقعی است که شما امکان نزدیک‌تر شدن به سوژه به صورت فیزیکی را ندارید.

شیوه کار زوم دیجیتال

زوم دیجیتال همانند زوم اپتیکال جهت بزرگنمایی شی مورد نظر در دامنه دید به کار می رود. اما زوم دیجیتال به هیچ ادوات جانبی به جز نرم افزار نیاز ندارد. در این شیوه همان بخشی را که می خواهیم می بریم و عملیات زوم کردن با بزرگتر شدن اندازه تصویر صورت می گیرد. مهمترین عامل در زوم دیجیتال تعداد پیکسل هایی است که از سوژه گرفته شده است.

پایه و اساس زوم دیجیتال، برنامه نویسی و دیجیتال است. به همین دلیل با افزایش زوم کیفیت تصویر کاهش می یابد.

فرق زوم دیجیتال و زوم اپتیکال چیست ؟

زوم دیجیتال بر اساس نرم افزار کار می کند اما زوم اپتیکال سخت افزاری و زوم واقعی است. در زوم اپتیکال از طریق اهرم  پیچ ها یا ادوات تعبیه شده در دوربین می توان فاصله کانونی راتغییر داد.  اما زوم دیجیتال یعنی بزرگنمایی روی مرکز سوژه از طریق تغییرات توسط نرم افزار.

میتوان گفت زوم دیجیتال مشابه نرم افزار فتوشاپ است. اگر داخل نرم ازفرا فتوشاپ روی یک عکس بزرگنمایی کنید خواهید دید که کیفیت عکس به شدت کاهش می یابد. در حالی که در زوم اپتیکال ما شاهد کاهش کیفیت نخواهیم بود.

کاربران گاهی برای بزرگنمایی تصاویر از پیش ذخیره شده در دوربین مداربسته از زوم دیجیتال استفاده می کنند. این در حالی است که زوم اپتیکال دوربین مداربسته فقط برای تصاویر لایو می باشد که می توانید روی سوژه مورد نظر زوم کنید.

 برای بزرگنمایی تصاویر از پیش ذخیره شده در بازپخش دوربین مداربسته از زوم به روش  دیجیتال استفاده می شود. در حالی که از زوم اپتیکال دوربین مداربسته فقط برای تصاویر زنده و تعقیب بر روی سوژه مورد نظر خود استفاده می شود.

زوم اپتیکال

انواع لنز دوربین مداربسته و نوع زوم آن

لنز دوربین مداربسته کلا به دو دسته تقسیم می شوند:

لنز ثابت Fix

در لنز های فیکس همیشه فاصله کانونی ثابت خواهد بود. یعنی پس از نصب زاویه ای که لنز ایجاد میکند همواره ثابت خواهد بود و غیر قابل تغییر خواهد بود و در کاربری های معمولی لنزهای ثابت به دلیل قیمت مناسب آن معمولا پرکاربردتر هستند.

در لنز های متغییر میتوان با توجحه به شرایط مختلف فاصله کانونی در لنز ها را تغییر داد لنزهای وریفوکال امکان تغییر فاصله کانونی به صورت دستی، آن هم در یک بازه مشخصی را دارند. البته لنزهای موتوردار یا موتورایز را می توان از راه دور،  فاصله کانونی شان را تغییر داد.

از لنزهای ثابت بسیار مورد استفاده جهت نرم افزار پلاک خوان و تشخیص پلاک خودرو برای سیستم کنترل تردد خودرو و راهبند اتوماتیک مبتنی بر پلاک خوان و همچنین دستگاه صدور قبض پارکینگ هوشمند استفاده میشود. که بهترین لنز ثابت برای نرم افزار پلاک خوان 22 یا 37 میلیمتری و برای اتوماسیون پارکینگ لنز 12 میلیمتری میباشد.

زوم اپتیکال دوربین تحت شبکه نیز در دوربین هایی با لنز قابل تغییر یا همان وریفوکال وجود دارد. در نتیجه اگر زوم دوربین مداربسته در پروژه  پر اهمیت است باید دوربین هایی را استفاده کنید  که دارای زوم وریفوکال می باشند.

زوم دوربین وریفوکال به صورت رایج بین 2.8-12، 3.5-9 و 5-50 می باشد. هر چه میزان دامنه فاصله کانونی بیشتر باشد دوربین تحت شبکه قدرت زوم و بزرگنمایی بیشتری دارد.

کیان اکبرپور
کیان اکبرپور
درباره من : هر روز سعی میکنم باگ هام و پیدا کنم ونسخه کم خطا تری از خودم به دنیا معرفی کنم...

دیدگاهتان را بنویسید