تفاوت HDD و SSD
تفاوت هارد SSD و HDD
27 مرداد 1401
آموزش نرم افزار متلب
برنامه نویسی وپردازش تصویر در متلب (1)
21 شهریور 1401
Show all

تفاوت هاب و روتر با سوئیچ شبکه چیست؟

تفاوت سوئیچ هاب و روتر

تفاوت هاب و روتر با سوئیچ برای استفاده در شبکه چیست؟

تفاوت سوئیچ هاب و روتر

وقتی بخواهیم دو سیستم را با هم شبکه کنیم میتوانیم از سوئیچ هاب یا روتر استفاده کنیم . از انجایی که هر سه کار یکسانی را انجام میدهند ممکن است توس تکنسین ها مورد استفاده قرار گیرند . اما این موضوع می‌تواند باعث سردرگمی افراد عادی شود و این پرسش را در ذهن آنها ایجاد کند که فرق هاب و سوئیچ و روتر چیست؟

در هاب ها یک پیام از یک پورت به تمام پورت ها ارسال میشود . فرض کنیم سه کامپیوتر 1 و2 و3 داریم پیامی که از سیستم 1 ارسال میشود همزمان هم برای سیستم 2 و 3 ارسال میشود اما فقط سیستم 2 به عنوان مقصد میتواند به ان پاسخ دهد. پاسخ ارسالی از سیستم 2 همزمان هم برای 1 و هم برای 3 ارسال خواهد شد. این کار بار اضافی بر پهنای باند ایجاد کرده و یکی از معایب هاب به شمار میرود.

سوئیچ چیست؟

سوئیچ هم مانند هاب قابلیت انتقال داده را دارد در هنگام ارسال اطلاعات دقیقا سوئیچ میتواند تشخیص دهد این پیام به کدام سیستم باید انتقال داده شود . از انجایی که اطلاعات از مبدا فقط به مقصد مشخص انتقال داده می شود  مانند هاب بار اضافی در شبکه ایجاد نخواهد کرد. با بهبود کارایی سوئیچ ها امروزه میتوان از انها برای شبکه ها با سرعت بالا استفاده نمود .

روتر چیست؟

روتر مانند یک کامپیوتر کوچک است که به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شده تا وظیفه انتقال و مسیردهی ترافیک شبکه را برعهده بگیرد. این دستگاه در واقع دو شبکه (حداقل) را به یکدیگر متصل می‌کند؛ این دو شبکه می‌تواند دو شبکه LAN، دو شبکه WAN و یا یک LAN و شبکه اینترنت (ISP) مربوط به آن باشد.

روترها با استفاده از پروتکل‌های مختلف، توانایی محاسبه بهترین مسیر برای ارسال داده و تعامل با یکدیگر را دارند.

فرق هاب و سوئیچ و روتر چیست؟

تفاوت میان هاب و سوئیچ

یک هاب بر روی لایه فیزیکی (لایه 1) مدل OSI کار می‌کند، اما سوئیچ بر روی لایه پیوند داده (لایه 2) کار می‌کند. سوئیچ نسبت به هاب کارایی بیشتری دارد. یک سوئیچ می‌تواند از طریق یک شبکه LAN به چندین کامپیوتر متصل شود، اما یک هاب فقط می‌تواند از طریق یک سِگمِنت (Segment)، چند دستگاه اترنت را به یکدیگر متصل کند.

در دستگاه پارکینگ جهت برقراری ارتباط دستگاهها و اتوماسیون پارکینگ از سوییچ و شبکه مورد استفاده قرار میگیرند.

سوئیچ ها بر خلاف هاب ها در شناسایی مقصد هوشمندانه تر عمل میکنند و میتوانند هدف پیام را مشخص کنند در نتیجه از نظر قیمتی نسبت به هاب گران تر هستند.

تفاوت سوئیچ و روتر چیست

در مدل OSI، روتر نسبت به سوئیچ، در سطح بالاتری از لایه شبکه کار می‌کند. روتر تفاوت زیادی با یک سوئیچ دارد؛ چرا که برای مسیر دهی بسته‌های داده به سایر شبکه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روتر همچنین برای ایجاد یک مقصد میانی برای اتصال چند شبکه محلی به یکدیگر، دستگاه هوشمندتر و کارآمدتری به‌حساب می‌آید. از طرف دیگر روتر علاوه بر قابلیت اتصال به صورت سیمی میتواند برای اتصال دو سیستم به صورت بی سیم نیز استفاده شود . از نظر قیمت روتر با توجه به کارایی بیشتر نسبت به سوئیچ قیمت بالاتری خواهد داشت.

تفاوت هاب و روتر چیست

همان‌طور که در بالا اشاره شد، یک هاب فقط کارکردهای ابتدایی یک سوئیچ را ارائه می‌دهد. از همین رو، اختلاف بین هاب و روتر حتی بیشتر نیز می‌شود. برای مثال، هاب یک دستگاه پَسیو (Passive) و بدون نرم‌افزار است، در حالی که روتر یک دستگاه شبکه محسوب می‌شود.

از سوی دیگر، انتقال داده از هاب معمولا به‌صورت سیگنال الکتریکی یا بیت انجام می‌شود، حال آنکه در یک روتر، داده‌ها به‌صورت بسته‌ جابه‌جا می‌شوند.

کیان اکبرپور
کیان اکبرپور
درباره من : هر روز سعی میکنم باگ هام و پیدا کنم ونسخه کم خطا تری از خودم به دنیا معرفی کنم...

دیدگاهتان را بنویسید