اصطلاحات دوربین
اصطلاحات دوربین مداربسته
17 مرداد 1401
تفاوت HDD و SSD
تفاوت هارد SSD و HDD
27 مرداد 1401
Show all

تفاوت ویندوز ۳۲ بیت و ۶۴ بیت در چیست؟

تفاوت نسخه 32 بیت و 64 بیت

تفاوت ویندوز ۳۲ بیت و ۶۴ بیت در چیست؟

تفاوت نسخه 32 بیت و 64 بیت

وقتی در حا نصب ویندوز هستید باید انتخاب کنید نسخه 32 بیت یا 64 بیت را نصب کنید انتخاب هرکدام از این دو میتواند در عملکرد سیستم شما تاثیر گذار باشد .

تفاوت ویندوز ۳۲ بیت و ۶۴ بیت

انتخاب 32 بیت یا 64 بیت بستگی به پردازنده سیستم شما دارد و انتخاب اشتباه آن میتوان تاثیر گذار باشد .مانند ویندوز پردازنده های مدرن نیز دارای دو نسخه 64 بیت و 32 بیت دسته بندی میشود .اگر پردازنده شما 32 بیت باشد تنها میتوانید نسخه 32 بیت ویندوز را نصب کنید اما اگر پردازنده 64 بیت دارید علاوه بر اینکه میتوانید نسخه 32 بیت را نصب کنید برای استفاده از امکانات بیشتر  پردازنده خود باید نسخه 64 بیت را نصب کنید .

در نسخه‌های قدیمی‌تر ویندوز شما باید روی گزینه‌ی Computer در منوی استارت کلیک راست کنید و Properties را انتخاب کنید تا به همین اطلاعات مشابه دست پیدا کنید. لازم به ذکر است که منظور از x86 همان معماری ۳۲ بیت و x64 معماری ۶۴ بیت است.

کدام نسخه را دانلود کنم؟

امروزه نسخه 64 بیت رواج بیشتر نسبت به 32 بیت دارد برای انتخاب آن باید توجه به پردازنده خود داشته باشید اگر سیستم خود را به تازگی خریده اید به احتمال زیاد باید از نسخه 64 بیت استفاده کنید اما برای سیستم های قدیمی تر نسخه 32 بیتی را امتحان کنید .

اما وقتی شما نسخه کنونی ویندوز خود را آپگرید می‌کنید، داستان متفاوت خواهد بود. اگر قصد دارید یک ویندوز قدیمی‌تر را به ویندوز ۱۰ ارتقاء دهید، ابتدا باید بررسی کنید که پردازنده‌ی شما از کدام نوع است. اگر ۶۴ بیت بود، باید نسخه ۶۴ بیت را نصب کنید. اما اگر پردازنده شما از نوع ۳۲ بیت باشد، فقط می‌توانید ویندوز ۳۲ بیت را روی کامپیوتر خود نصب کنید.

اگر ویندوز ۱۰ خود را از سایت رسمی خود مایکروسافت دریافت کرده باشید، در هنگام نصب آن علاوه بر این که زبان و نسخه‌ی ویندوز مورد نظرتان را از شما می‌پرسد، شما همچنین می‌توانید معماری ۶۴ بیت یا ۳۲ بیت آن را نیز پیش از نصب انتخاب کنید.

مزایای ویندوز ۶۴ بیت

بزرگترین تفاوت 64 و 32 بیت مدیریت استفاده از رم است . در سیستم های 32 بیتی در نهایت ویندوز از 4 گیگ رم استفاده میکند حتی اگر گنجایش آن بیشتر باشد .

در سیستم های 64 بیتی در داریو نصب ویندوز  دو پوشه ProgramFile  را مشاهده خواهید کرد در صورت نصب نرم افزار های 64 بیت در پوشه ProgramFile نصب خواهد شد و در صورت نصب برنامه هایی با معماری 32 بیت در پوشه programfilex86 نصب میشوند.

این به کنار، ویندوز ۶۴ بیت امنیت بیشتری دارد. به طور مثال ویندوز ۶۴ بیت درایورها را مجبور به ثبت کردن می‌کند.

نرم افزار ۳۲ بیت یا ۶۴ بیت؟

برخی نرم افزارها مانند گوگل کروم و مایکروسافت آفیس در نسخه ۶۴ بیتی عرضه می‌شوند.  برنامه هایی مثل ویرایش گر های عکس یا ویدیو بهتر است به صورت 64 بیت نصب شوند چرا که امکان مالتی تسکینگ بیشتری خواهد داشت .

آیا من به ویندوز ۶۴ بیت نیاز دارم؟

برای اکثر کاربران ویندوز ۶۴ بیت امروزه به یک استاندارد تبدیل شده است و شما باید برای مزایایی همچون امنیت بیشتر، عملکرد بهتر و پشتیبانی از ظرفیت رم بیشتر از آن استفاده کنید. تنها دلایلی که شما را مجاب می‌کند از ویندوز ۳۲ بیت استفاده کنید، دو مورد زیر است:

  • کامپیوتر شما یک پردازنده ۳۲ بیت دارد

  • شما از دستگاه‌ها یا نرم افزارهای قدیمی استفاده می‌کنید

در ادامه لازم است بدانید در سیستمهای پارکینگ جهت استفاده از نرم افزار های پلاک خوان در اتوماسیون پارکینگ و دستگاه پارکینگ کارتی هوشمند جهت استفاده بهینه و امکانات ویندوز و سخت افزار از سیستمهای 64 بیتی مورد استفاده قرار میگیرد. در حال حاضر در هنگام انتشار این مقاله ما نرم افزار پلاک خوان و کنترل تردد خود را بر روی یک ویندوز 7 یا 10 (64 بیتی) نصب میکنیم.

کیان اکبرپور
کیان اکبرپور
درباره من : هر روز سعی میکنم باگ هام و پیدا کنم ونسخه کم خطا تری از خودم به دنیا معرفی کنم...

دیدگاهتان را بنویسید