الگوریتم تشخیص پلاک خوان
الگوریتم تشخیص پلاک خوان
11 خرداد 1400
الگوریتم تشخیص پلاک خوان 2
13 خرداد 1400
Show all

پهنای باند شبکه در دوربین های تحت شبکه

باند شبکه نرم افزار اتوماسیون پلاک خوان

معرفی پهنای باند

 

 

 

 باند شبکه نرم افزار اتوماسیون پلاک خوان

 

پهنای باند به معنی حجم اطلاعتی است که میتواند از نقطه ای به نقطه دیگر انتقال یابد . پهنای باند به سرعت انتقال اطلاعات تاثیر میگذارد اما مقدار آن به تنهایی عامل آن نیست و عوامل دیگر نیز در سرعت انتقال داده در شبکه تاثیر گذار است.

در سیستم های پلاک خوان پهنای باند  زمان ارسال دیتا نظیر تصاویر و اطلاعات به سرور و بالعکی میتواند تاثیر گذار باشد .

نکته مهم در این امر این است که در زمانی که از سیستم ها با تعداد کلاینت بیشتری استفاده میشود میزان پهنای باند باید از قبل محاسبه شده باشد.

هر دوربین و هر کلاینت در سیستم پلاک خوانی میزان مشخصی از پهنای باند را اشغال میکند که قبل از راه اندازی و نصب دوربین ها باید با توجه به این میزان اشغال شدن راهکاری را در نظر گرفت و حجم دیتا را تعیین نمود.

در دوربین های مداربسته پهنای باند فقط در دستگا های NVR مورد بررسی است و دلیلی آن استفاده از دوربین های تحت شبکه برای این سیستم هاست . در سیستم های دیگر یا DVR عوامل دیگری چون تعداد کانال و… تاثیر گذار است.

واحد اندازه گیری پهنای باند

زمانی که میخواهیم اطلاعاتی را در شبکه انتقال دهیم از مفهوم مثل 500Kbs یا 1Mbs استفاده میکنیم این اعداد نشان دهنده میزان اطلاعاتی است که در هر ثانیه میتواند در شبکه انتقال داده شود.

برای مثال وقتی در نرم افزار پلاک خوان یا نرم افزار کنترل تردد خودرو نرخ شبکه 256Kbs است یعنی تصاویر از دوربین تا سرور در هر ثانیه256 کیلو بایت در ثانیه است .اگه از 5 دوربین به صورت هم زمان استفاده میکنیم اگر هر دوربین در ثانیه حجم شبکه را به اندازه 100کیلو بیت در ثانیه اشغال کند 5 دوربین هم زمان 500کیلو بایت در ثانیه انتقال داده به سرور خواهند داشت . از آنجایی که حجم انتقال در ثانیه 256 کیلیو بایت است نیمی از دوربین ها پهنای باندی برای انتقال دیتا نخواهند داشت .

در سیستم های تحت شبکه عوامل زیادی برای انتقال دیتا تاثیر گذارند. برای مثال در دوربین های تحت شبکه که در سیستم های پلاک خوان اتوماسیون پارکینگ مورد استفاده قرار میگرند عوامل زیر در میزان انتقال دیتا به سرور تاثیر گذارند :

فرمت انتقال تصاویر:

Mgpg : یکی از قدیمی ترین فرمت های کد گذاری تصاویر در دوربین های تحت شبکه است

H264:یکی از جدید ترین کد گذاری هاست که بدون افت کیفیت تصاویر آن ها را فشرده سازی میکند

H265 :از جدید ترین ها کد گذاری های تصاویر است که با فشرده سازی خیلی بیشتری و بدون افت کیفیت تصاویر آن ها را به سرور ارسال میکند.

H265+ : این کذاری توسط شرکت هایک ویژن ایجاد شده و نسبت به قبل با الگوریتم پیشرفت تری تصاویر را فشرده سازی میکند.

فریم ریت :

در فیلم های ارسال شده از دوربین های تحت شبکه یکسری تصاویر به صورت پیوسته در هر ثانیه ارسال میشود .

هر چه تعداد این تصاویر در ثانیه بیشتر باشد تصاویر به هم پیوسته تر نمایش داده میشود . هر چه این تعداد تصاویر بیشتر باشد میزان اشغال پهنای باند نیز اضافه میگردد .

برای مثال نرخ اشغال تصاویر در فریم ریت 30FBs به دلیل تعداد تصاویری که در ثانیه ارسال میشود نسبت به 10FPs بیشتر خواهد بود .

رزولوشن دوربین و نسبت تصویر (Aspect Ratio)

میتوان کیفیت هر تصویر ارسالی را تغییر داد هر چه میزان این کیفیت بیشتر باشد پهنای باند بیشتری اشغال خواهد شد.

برای مثال کیفیت تصویر ارسالی 8مگا پیکسل یعنی هر عکس 8مگا پیکسل کیفیت خواهد داشت و اگر فریم ریت را 30 در نظر بگیریم یعنی در هر ثانیه 30 تصویر با کیفیت 8 مگا پیکسل به سرور انتقال داده خواهد شد .

این یعنی پهنای باند وسیع تر نسبت به ارسال تصاویر با کیفیت 1 مگا پیکسل با فریم ریت 10

کیان اکبرپور
کیان اکبرپور
درباره من : هر روز سعی میکنم باگ هام و پیدا کنم ونسخه کم خطا تری از خودم به دنیا معرفی کنم...

دیدگاهتان را بنویسید